401: חקירה – מאחורי הקלעים

רשומה רגילה

401: חקירה – מאחורי הקלעים

בחור נמצא תלוי בתא שירותים בישיבה, בה לומדים 400 בחורים… עכשיו חקירה! ספר חדשני בנוף הספרות החרדי, הנוגע בחקירה בלשית, זיהוי פלילי ונתיחת גופות, בתוך עלילה מבריקה ונוגעת ללב.

תוכנית עתיקה

את הספר הזה התחלתי לכתוב ב-2007, וסיימתי בתחילת 2011. הסיפור הלך והבשיל, ולא נכתב ברצף אחד, כמו שקורה במותחנים מסוג אחר.

סביר שוותיקי האתר יזכרו את התוכנית לכתיבת הספר הזה, עליה דיברתי מיד אחרי שיצאה לאור סדרת 'פתח מילוט', ומאז הייתי מקבל מדי פעם תזכורות ושאלות.

אתגרים בכתיבה

401401 היה מורכב מאוד לכתיבה מכמה היבטים. ראשית, היה צורך בידע נרחב בתחום זיהוי פלילי ופרופילאות, ועשיתי זמן ארוך במחקר, למדתי כל מה שיכולתי בנושא, וחיפשתי פתרונות לבעיות ולאתגרים שהעלתה העלילה.

שנית, זהו ספר חדשני בנוף ספרי הקריאה החרדיים. העלילה עוסקת בנושאים עליהם מעולם לא נכתב (זיהוי פלילי, נתיחת גופות) והם נחשבים לטאבו. לכן, היה צורך ברגישות והבנה מקיפה כדי לרקום עלילה שתציג באופן נכון וראוי את רוח הדברים.

שלישית, מלבד הידע אודות התנהלות מהלכי חקירה ופענוח פשעים באופן מדעי, היה צורך ברור להבין את מקום ההלכה ומחשבת ישראל בכל הנוגע לשאלות המהותיות שעולות עם פיתולי העלילה.

אני מרגיש שהצלחתי לכסות יפה על הפערים ולרקום עלילה כזו שתציג את התוכן והעולם שהיה בדעתי להביא אל הקורא, מבלי לעורר ריאקציות בשל הנושא הנפיץ, כפי שקרה למעשה בתוך הספר עצמו, עם חבורת הקנאים הקיצונית שמנסה לעשות הכל כדי למנוע מהחוקרים להגיע אל האמת, משום שבידיהם כבר קיימת אמת אחרת, של דעות קדומות ובערות.

ספר חקירה

deduction-investigation-crime_1.jpgמבחינה זו 401 שונה מכל הספרים האחרים שלי, זהו ספר מתח שלא מרפה מהקורא, אך הוא יותר מותחן דרמטי או פסיכולוגי מאשר מותחן פעולה. והוא כמובן שונה לחלוטין מהספר ברית של גנבים הפרוע והמצחיק, שגם בו מככב הזוג מילר, והוא כתוב בסגנון אחר ועוסק במחוזות אחרים.

עד כמה שהבנתי משגת 401 הוא מותחן חקירה ראשון בספרות החרדית, החדשנות הזו שוב. טרם נתקלתי בספר חרדי איכותי בסוגת המסתורין (mystery). בספרות שלנו, סיפורי בלשים שמורים בעיקר לחבורות ילדים, ויכולות הבילוש שלהם, או של כותביהם, אינן מן המשובחות.

יש אולי משהו משעמם במחשבה שכל הסיפור כולו מתרחש רק אחרי האירוע הגדול שמתוזמן לרגעים שלפני תחילת העלילה. שוד, תקיפה, היעלמות – הם כבר קרו, עכשיו נמשוך כמה מאות עמודים כדי לפתור חידות ולהבין מי עשה מה למי.

401 מראה שאפשר ורצוי לחקור גם את הסוגה הזו, ואם עושים את זה טוב, אפשר לרקום דרמות ייחודיות וחדשניות, שהקורא לא יוכל להניח מהיד, ובנשימה עצורה ימשיך לנחש ולחשב חישובים עד לסוף המפתיע.

זיהוי פלילי

כאמור, עשיתי זמן ארוך בלימוד ומחקר בנושא. ואין ספק שהדבר תרם לי ליכולת פיתוח עלילות מתח ריאליסטיות, גם במותחנים האחרים, שאינם חקירה ישירה.

למפרע, אני חושב, שהכרחי לכותבי מותחנים להבין את הבסיס של זיהוי פלילי כדי לכתוב טוב יותר, ולהימנע מחורים או מסקנות שגויות בתוך העלילות שלהם. קראתי לא אחת על אלמנט אולי השכיח והפשוט יחסית, טביעות אצבעות, שמוצג אף הוא באופן לא נכון. אני חושב שיש לזה אזכור בתוך הספר, המתרחש ברובו בין כותלי ישיבה גדולה.

עד כמה שלא נראה קישור ישיר, אבל גם כשכותבים על ריגול, מתנקשים, מבוקשים, חשודים, פיגועים, חטיפות, מרדפים, תמיד יש ברקע מרכיבים פליליים-מדעיים שניתן לתאר נכון יותר מתוך הידע הזה.

הזוג מילר

Alliance of Thieves - Nachman Gershonovitz - COVERהזוג מילר, חוקרים פרטיים חרדיים המנהלים קייטרינג כמסווה או תחביב, ומציגים מגוון יכולות בילוש וחקירה. החל מהתחזות, חיקויים, ועד זיהוי פלילי ושימוש בטכנולוגיה על הגבול הבדיונית.

'מקווים שתיהנו מהארוחה, הזוג מילר', עם הסלוגן הזה, המופיע על גבי ארוחות כשרות במהלך טיסות בסדרת פתח מילוט, פרצו הזוג מילר לאוויר העולם. בהמשך 'פתח מילוט', הם הפכו לדמויות מרכזיות כאשר יהלומן מבקש את עזרתם בהגנה על עסקה גדולה, ומשם הם מסתבכים לתוך העלילה המרכזית.

הספר '401' נכתב הרבה-הרבה לפני ברית של גנבים שיצא לאור לפניו, וסימן למעשה את תחילתו של ספין-אוף, סדרת-בת עם דמויות מרכזיות שהיוו דמויות משנה בסדרה אחרת.

שם הספר

בתחילת העבודה על הספר הזה, השתמשתי בשם מעבר לגדר. זה היה שם זמני, מסתבר, למרות שברוב הספרים, השם מופיע בדעתי עם לידת הרעיון ונותר כשמו הסופי של הכותר.

אחר כך חשבתי שהשם הזה קצת משעמם, והתחלתי להשתמש בשם כופר נפש, שהוא עוצמתי מאוד, ואף מגדיר נכון את אחד המרכיבים המרכזיים בעלילה (מבלי לעשות ספויילרים). התברר שכבר יש ספר בשם הזה, זה לא ממש הפריע, אך מה שכן, זה שם פחות עלילתי, ויותר הלכתי. הרגשתי שהוא פחות מייצג נכון את הספר.

ואז קיצרתי את השם לכופר. והסתובבתי עם זה תקופה, והספר כמעט יצא לאור בשם הזה. אך הדבר היה בתקופה כזו בחיים שלי, שהיו כמה אנשים שהמתינו לשמוע באופן רשמי שעזבתי את הדרך, או הבלים מהסוג הזה, וספר שעל כריכתו כתוב נחמן גרשונוביץ – כופר היה מעניק להם אישור, גם אם מתוך חוסר בהבנת הנקרא, לרעיון שהם מנסים להעביר.

ואז רצתי לכיוון אחר, מספר, שזה בפני עצמו מרתק, מסקרן ומעלה תהיות. אנשים חושבים שזה קו אוטובוס, או קוד, או מספר תיבת דואר, עד שהם קוראים את התג-ליין ארבע מאות חשודים. אחד נקי. ודברים מתחילים לקבל תמונה אחרת…

הפרק שנעלם

כאמור, הספר נכתב על פני פרק זמן ארוך, ועבר עדכונים ועיבודים שביצעתי בו עד לירידתו לדפוס.March2008Winner.gif

הספר נכתב בתוכנה ניסיונית שנקראה The Writer's Notebook, שהופקה על ידי ארגון של כותבים בעל אותו שם. ארגון שהעניק לי, אגב, שני פרסים על סיפורים קצרים באנגלית שכתבתי בזמנו (מרץ ואפריל 2008, משמאל התג שקיבלתי). הארגון הזה כבר לא קיים, וגם לא התוכנה.

בכל מקרה, כאשר באתי אחרי כמה שנים לייצא את הקבצים מתוך התוכנה לפורמט Word, חשכו עיני. חסר פרק. לקראת סוף הספר, פרק 71, הפרק המרכזי ביותר, עליו מתבססת העלילה, קשרים ופתרונות. נעלם. בדקתי את התוכנה, את מסד הנתונים, את הגיבויים. כלום.

ועכשיו, אחרי שנים, לך תכתוב מחדש פרק ספציפי בספר – לך תזכור מה בדיוק היה, ואיך תוארו הדברים ואיך נקשרו הקצוות.

לקח לי כמה ימים להתעשת, ואז פתחתי מסמך חדש והתחלתי לכתוב. עוצמתו של הפרק היתה כל-כך חזקה, והרישום של רובו היה עדיין בעיני רוחי. רוח מצליפה, דגל אדיר מתנוסס על ראש בניין נטוש, דמויות מסתורין שמאכלסות אחדות מן הקומות… (טוב, אמרנו בלי ספויילרים) וסביר שהפרק החדש נכתב טוב יותר מקודמו, כי עם כל שנה שעוברת, אני מרגיש משתפר ולומד, ואם אקח כל ספר ואכתוב אותו מחדש, הוא יהיה טוב יותר, ואין לדבר סוף, ולכן אני לא קורא את הספרים שלי אחרי שהם יצאו לאור…

401, ספר מתח איכותי, מבריק, שיגרום לכם לחשוב, להאמין, ולאהוב. להשיג בחנויות המובחרות ובפורמט דיגיטלי.

קריאה מהנה 🙂

חג חירות שמח!

קישורים

401 – ארבע מאות חשודים. אחד נקי

ברית של גנבים – מרדף מופרע ומצחיק

50 מחשבות על “401: חקירה – מאחורי הקלעים

  1. רחלה

    קניתי ואקרא רק בחג.
    בנתיים מתאפקת ולא קוראת את הפוסט שלא יהיה ספויילר שיגלה משהו ח"ו😐😁

  2. א ני

    כתבת שפיענוח רצח ומיסתורין עם סיפור שלמעשה התרחש כל כולו לפני עיקר הסיפור, שזהו הספר הראשון בציבור.
    למעשה, ישנו ספר בשם 'טביעת אצבע' של הסופר חיים גרינבוים שעוסק בחרדי שמת בלב השכונות החרדיות בירושלים ובפיענוח סיבת המוות שלו.
    אך ספר זה לדעתי היה כ"כ לא מוצלח, עד שכשהוא יצא כספר, הוא יצא בשם שונה מהשם הראשון (שהסיפור התפרסם דרכו בהמשכים) ועם סיומת שונה.
    הכשל המרכזי של הספר ההוא היה (מעבר לריבוי איזכורים לספרו הראשון והמוצלח מאוד 'צוואה' והמשכיות העלילה של הדמויות שם) חוסר יכולת להציג את אחד הגיבורים כנבל (שהרי ידוע לנו שהוא טוב מסיפור אחר) ושיעמום במהלך העלילה הרציפה. היינו, שהסיפור היותר מעניין הוא כפי ששומעים הגיבורים מאנשים אשר אותם הם חוקרים ולא מהאנשים שמנסים למנוע את האמת. וכך ישנה סאגה שלימה שבו הולכים מאחד לשני ושומעים סיפור בעוד שאת המסקנה (שהאיש מת באמצע הרחוב) כולנו יודעים מתחילת הספר ועד להתרחשיות שסוגרות את הספר שאז זה מתחיל לעניין קצת.
    למסקנה (הרי לא באתי לתת ביקורת על ספר שאינו הנושא כאן, כ"א לכתוב על הסגנון בציבור), הספר אומנם אינו הראשון כפשוטו שעוסק בנושא מיסתורין, אך הוא מציג את הנושא בצורה שונה שיותר גורמת להבין שהדרך להבנת הסיפור שהתרחש לפני העלילה יכולה להיות בצורה מעניינת שתגרום לנו לחכות להמשכיות עלילת ההווה יחד עם רצון לדעת כיצד אירועי העבר משפיעים על ההווה.

  3. יוספי

    קראתי פעם את טביעת אצבע, עכשיו אני נזכר. באופן יחסי חיים גרינבוים הוא סופר סבבה, אבל גם לסופרים ה'סבבה' אין ידע נרחב בזיהוי פלילי ושאר הנושאים שהם כותבים עליהם, וזה מורגש היטב גם בדקויות. מה שמשאיר טעם יבש אחרי שקוראים ספרים שכאלו אם קוראים לפני זה ספרים שרואים שהסופרים מכירים את השטח…
    גם אם נמצאים ספרי חקירה שכאלו, הכותבים שלא יודעים ומכירים את הנושא יכולים להיכשל גם בניואנסים קטנים, וזה מה שחשוב לפי דעתי ב401, מלבד העלילה וכו'.

  4. אשר

    מרתק לקרוא שב 2011 כתבת את הספר

    *קראתי כמובן את ברית של גנבים לפני 401
    הבנתי לפי תומי שב 401 הזוג מילר הספיקו להתמקצע מהפאשלות שנחלו בברית של גנבים – שיצאו שמה מובסים וחובבניים. עכשיו אני רואה שזה הפוך, שבחקירה כמו ב – 401 הם יותר מקצועניים ובפעולה – קצת פחות. וזה אומר שזה יכול להפריע למוניטין שלהם למקרים הבאים – שקול את זה לגבי התרסקות אם הם יצטרכו להתמודד עם מר וורם ולוציוס רבל יחדיו. וכל שכן עם אדולפיוס בעל הסנטר המרובע

    ** התיאור של התנהגות האלימה של ה'קנאים', מתאים מאוד לאופי של קנאי ארצנו הקדושה. ובשום פנים לא לקיצוניים בארצות הברית ששמה הם לא תוקפים שוטרים ואנשים בכלל.

    ולסיום
    הערתי בפוסט אחר שבברית של גנבים לא מגישים את הקינוח של חצאי אגסים טבולים ברוטב חמוץ מתוק. ובספר 401 זה כן מופיע

    עכשיו הבנתי שמכיון שכתבו את 401 זה לפני ברית של גנבים כנראה זה עדיין היה בתפריט…

    • היי אשר,
      תודה!

      כן, יש איזה מוטיב עם הזוג מילר, אתה עולה על זה… ולא סביר שמילר יגיעו לסדרת 'התרסקות'.

      לגבי הקנאים, אני מסכים, וזה היה במודע מעין שיקוף שהורחק מן המסגרת המקומית כדי לא לעורר או לפגוע ברגשות.

      הקינוח עדיין נמצא בתפריט 🙂 ויגיע ל'ברית של גנבים' במהדורות הבאות.

      אני חושב שאתה מראשוני הקוראים של 401 – תודה!!

  5. יהודה אריה

    שלום נחמן
    אני קורא שלך מגיל 9 בערך (לפני 7 שנים) וממש התלהבתי על הספרים שלך – המתח, הכניסה למחשבה של הדמויות, הכיוונים הבלתי צפויים וכמובן הידע המעניין שאתה מכניס בין השורות
    ורציתי לשאול:
    א. האם יש איזשהו קשר בין שמות האנשים
    כלומר אחרי שאתה מוציא כמה סדרות עם הרבה דמויות מרכזיות ודמויות משנה קשה מאד להמציא לכל אחד שם ובד"כ צריך איזשהו דבר להיתפס עליו וממנו לקחת את השמות ואשמח לדעת מהו
    ב. האם והיכן אפשר להשיג את הספר 'השליח מנבנצ'יק'

    • יהודה, תודה רבה.
      אני ממש שמח לשמוע שאתה קורא נאמן שנהנה מהספרים. אני כותב אותם עבורך.

      לשאלותיך.

      א. לא תמיד יש קשר מהותי בין השמות. אני משקיע מעט יותר זמן במחשבה לגבי שמות בעלי משמעות, או לדמויות המרכזיות.

      ב. כרגע ניתן להשיג את הספר רק בכמה ספריות ציבוריות.

  6. יוספי

    נחמן, אמרת שהספר הבא הוא הומור, איך הגיע פתאום התרסקות? (או שהומור יוצא לפני התרסקות ואז זה ממש משמח שהספרים יוצאים מהר ובקצב) (:
    שמח לשמוע שבעיות בנושא תמלוגים נפתרות!

  7. נחמן ישראל

    נחמן נחמן…
    מתחת, מתחת ומתחת אותי עד גבול קצה היכולת. והכי מדהים: השארת אותי פעור פה בסיום המפתיע של הספר. אני מרגיש שקיבלתי סטירת לחי ביחד עם הזוג מילג על הסקת המסקנות המהירה במהלך החקירה.
    חילך לסופרייתא!
    חזק ואמץ

  8. ש. דינר

    היי לכולם, מאז ומתמיד אהבתי את נחמן (מאודד!!!) אבל פחות אהבתי הזמנות באינטרנט וכו'..
    במקרה הזה לא יכלתי להתאפק, הייתי חייב להזמין את הספרים (401, וזהב אדום / שחור. זה מגיע בחבילה אחת במחיר ממש סבבה)
    הייתי מאוד מסופק לגבי כל התהליך…
    וזה בלשון המעטה.

    אני חייב להודות שאני יותר ממאושר!!
    הזמנתי את הספר ביום ראשון בבוקר, תוך כמה שעות קיבלת סמס שההזמנה התקבלה במערכת + קישור למעקב, היום (שני) כבר קיבלתי טלפון מהשליח שאמר שהוא למטה… תוך יום וחצי (!!!!!) הספרים היו אצלי ביד !!

    תודה. תודה. תודה!!

    נחמן, אני פשוט לא יפסיק להעריץ אותך😀😜

    חייב לסיים, הספרים מחכים לי….

  9. ha

    אני קורא עכשיו את התרסקות בפעם השלישית. סדרה מדהימה! מוצלחת בהא הידיעה. מתי יוצא חלק 6? באיזה אזור פחות או יותר בלוח השנה, הוא כבר מוכן?

    • תודה רבה!
      כן, אני גם מרגיש כך, כל-כך נהניתי לכתוב את הסדרה הזאת. אבל אין הנחתום וכו' 😉
      החלק/ים הבא נמצא בהכנה.
      שני החלקים הסוגרים של הסדרה נמצאים במהלך תכנון, והם הכי מורכבים לכתיבה, משום שבהם באים כל העלילות, החידות, הסוגיות, והמעגלים לסגירה.
      הרבה עבודת מחקר, שרוב-רובה, היא קריאה חוזרת של החלקים הקודמים, ופענוח של הכיוונים שנשתלו שם…
      תודה על הסבלנות… מקווה שהיצירה המוגמרת תביא בכנפיה פיצוי מספק עבור ההמתנה הארוכה.

  10. אשר

    נחמן !
    אתה חוזה את העתיד ?
    איזה פחד !!!

    תעלומה בפנימיית פוניבז': גופת אדם אותרה בחדר החשמל
    בחדר החשמל בפנימיית 'בתי פיק' בישיבת פוניבז' בבני ברק אותרה הלילה גופת אדם, על-ידי תלמיד שפתח את החדר. כוחות ההצלה קבעו את מותו במקום והמשטרה פתחה בחקירה • תיעוד (חרדים)

    https://www.kikar.co.il/335303.html

    • שמעון

      זה לא לחזות את העתיד.
      א. מדובר בהומלס שנהג להסתובב הרבה בישיבה ונפטר בחדר החשמל ששם כנראה היה משתכן. לא תלוי בחבל, ולא בחור ישיבה. וזה בכלל לא תעלומה..
      ב. אולי אחרי שאנשים קוראים את 401 אז הם מנסים לבצע את הרעיונות שכתובים שם 😉

      • אשר

        אני יודע…

        דרך אגב, לא רוצה לעשות ספוילר.
        אבל מי מת לבסוף בישיבה ? זוכר ?

כתיבת תגובה