עולם קטנטן ומופלא

רשומה רגילה

זהו עולם ננסי. יש בו מבנים, כלי תחבורה ונופים מפעימים. יש בו אנשים שמתרוצצים ובעלי חיים שנוהמים. זהו העולם המיניאטורי. החל מהכפרים הממוזערים הראשונים, ועד לערים מיניאטוריות שחיות ונושמות ומשתרעות על פני עשרות מטרים.

hipstertinyfoodאנשים אוהבים מיניאטורות. חובבים עובדים שעות על יצירת מודלים מוקטנים ומדויקים של כלי תחבורה, מבנים מפורסמים ודמויות היסטוריות בתלבושות. יש כאלה שמשקיעים יותר ויוצרים סט שלם, כולל צמחייה, בעלי חיים, כלי תחבורה, הרים וגבעות ונחלים.

פלא ננסי

יש משהו מפליא במראה של עולם מוקטן, במיוחד אם זהו מקום שמוכר לנו משום שביקרנו בו, או שראינו בתמונות. נניח מגדל אייפל, או הכותל המערבי. מודל מדויק שמוצג בסביבה טבעית, כמו מכוניות ואנשים, מונח לפנינו בתוך תא זכוכית על השולחן, או במרחב פתוח כשמדובר במודל מורכב ורחב ידיים, גורם לנו שעשוע מסוים של אבסורד. כמו שמצחיק אותנו לראות פעוט שפורץ במחווה של מבוגר.

אנשים עומדים שעות ומתבוננים בסטים כאלה באתרי תיירות מיוחדים הקרויים 'פארק מיניאטורות'. הדגמים ממוקמים לרוב תחת כיפת השמים, ישנם כאלה שמורים בתוך המבנה. המוצגים מכילים לעיתים גם אפקטים שונים, כמו מים זורמים, תאורה, כלי תחבורה נעים ובמיוחד רכבות, עשן, טחנות רוח וכדומה. נהרות ודגמי רכבות משמשים לעיתים לקשר בין ערים מיניאטוריות נפרדות ברחבי הפארק.

miniland

אם האתר מתמקד במקומות מעיר אחת, נקרא הפארק 'עיר מיניאטורית', או 'כפר מיניאטורי'. בדרך כלל נשמר קנה מידה אחיד בכל רחבי הדגמים של העיר, המבנים, כלי התחבורה והדמויות. החל מ-1:72, כלומר מזעור של 72 אחוז לעומת הגודל המקורי, ועד לגדלים של 1:9.

 מיניאטורות בישראל

בישראל פועל, בין היתר, אתר 'מיני ישראל' כפארק ייעודי למיניאטורות של מקומות מפורסמים מרחבי הארץ. וכן מוצג 'ירושלים בסוף ימי בית שני' שנמצא בשטח מוזיאון ישראל.

ואגב, בעברית תקנית נקראת המיניאטורה, מִזְעֶרֶת.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 איך זה התחיל

עוד לפני שהוצגו מיניאטורות של מבנים כאלה כאתר תיירותי, עובדו ועוצבו ביפן גנים מלאים של זני עצים שֶׁנֻּנְּסוּ בטכניקות מיוחדות, בּוֹנְסַאי.

ישנם גם ממצאים של כפרים מיניאטוריים שהיו שייכים לאנשים פרטיים, מאז המאה ה-19. רק באזור 1930 ו-1950 החלו דגמים כאלה להיות מוקד תיירותי. באירופה שגשגה עד אמצע המאה ה-19, אמנות הציור הזעיר. איורים של דיוקנאות מלבניים או סגלגלים על קלף או שנהב.

דוגמאות מוקדמות לפארקים מיניאטוריים כוללות את בִּיקוֹנְסְקוֹט באנגליה, שנחשב לכפר המיניאטורי הראשון בעולם, ובו שישה כפרים דמיוניים, המבוססים קלות על מבנים מרחבי אנגליה של 1920. דוגמה מוקדמת נוספת היא, פארק מָאדוּרוֹדֶם בהולנד המציג מבנים ובתים גרמניים שנבנה ב-1952.

פארק המיניאטורות הראשון בארצות-הברית הוא פארק 'טַיְיְנִי טָאוּן', העיר הקטנטנה. העיר הקטנה נקראה בתחילה 'טֶרְנֶרְוִויל', על שם איש העסקים ג'ורג' טֶרְנֶר שהחל לבנות את הכפר עבור הבת שלו ב-1915 ופתח אותו לציבור ב-1921. 'טֶרְנֶרְוִויל' ניזוק בהצפה ולאחר מכן בשריפה; הרכבת היחידה הפועלת בו נוספה ב-1939, והפארק נפתח אז מחדש תחת שמו הנוכחי.

 עיר הננסים הגדולה ביותר

בחוף הצפון-מזרחי של קרן הזהב באיסטנבול, טורקיה, משתרע פארק המיניאטורות הגדול בעולם, מיניאטורק. על שטח רחב ידיים של 60,000 מטרים, וסך הכול שטח עבור המוצגים שהם בקנה מידה של 1:25, הוא 15,000 מטרים.

miniaturk

הפארק כולל 105 מודלים של מבנים ומקומות מאיסטנבול, אנטוליה, וגם משטחים עותומאניים שכיום נמצאים מחוץ לטורקיה. בנוסף קיימים מוצגים היסטוריים כמו מקדש אַרטֶמיס באֶפֶסוֹס היוונית, הנחשב לאחד משבעת פלאי-תבל; המָאוּזוֹלֵיאוּם בהַלִיקַרְנַסוֹס, גם הוא אחד משבעת פלאי-תבל, הממוקם בבּוֹדְרוּם, טורקיה; וגם, הם חשבו על העתיד, והשאירו מקום נרחב שיתאים לבניית מוצגים בהמשך.

 מיניאטורות עם רוח חיים

עיר מיניאטורית עם דגש על דגמי רכבות הגדולה מסוגה בעולם היא 'מיניאַטוּר ווּנְדֶרְלֶנד', ארץ-הפלאות המיניאטורית בהַמבּוּרג, גרמניה. נכון לכתיבת שורות אלה, 900 הרכבות שבפארק, המורכבות מ-12,000 קרונות, מתרוצצות על גבי 11,500 מטרים של מסילות ברזל, ברחבי מיניאטורות של מדינות אירופה.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

הפארק מחולק לחמישה אזורים, בו מוצגים ודגמים מאזור אחר: דרום גרמניה, האַלְפּים האוסטרליים, הַמבּוּרג והחוף שלמרגלותיה, אמריקה, סקנדינביה ושווייץ. עד 2020 אמור הפארק להתרחב בעשרה אזורים חדשים, עם מיניאטורות של צרפת, איטליה ואנגליה. ביניהם גם נמל תעופה מפותח ומשוכלל.

המוצגים חיים ונושמים וייחודיים בתאורה ובפרטים שלהם. ברחבי המוצגים ממוקמות 300,000 מנורות, 200,000 עצים וסך דומה של דמויות אנושיות שונות. לצד הרכבות והקטרים, גם ניתן למצוא כ-4,000 מכוניות וכמה ספינות.

החלק הראשון נבנה בשנת 2000 על-ידי שני אחים, פְרֶדְרִיק וגֶרִיט בְּרָאוּן. שהטמיעו עולם שלם של טכנולוגיה כדי להפיח במוצגים חיים משל עצמם. הסטים משנים את פניהם לפי שעות היום, הרחובות מוארים ומוחשכים; תנועה מתמדת של רכבות, משאיות, דובּרות, ומטענים נישאים ממקום למקום; משטרה רודפת ולוכדת עבריינים; יחידות כיבוי אש מוזמנות לכאן ולשם; אנשים מטיילים בפארק ונוסעים ברכבלים, עוצרים לארוחת צהריים על כרי דשא, יורדים אל בריכות שחייה, ממתינים לאוטובוס ולרכבת, וגולשים במורדות מושלגים לסקי. האנשים האלה חיים ועושים את מה שאנחנו עושים.

knuffingen-im-miniatur-wunderland-hamburg

כדי לבצע את כל הפלאים הננסיים האלה, רתמו האחים בְּרָאוּן במהלך עשור של התפתחות כ-4 טון פלדה, 700 קילוגרם עשב מלאכותי וסכומים לא מבוטלים המגיעים ל-16 מיליון דולר. השקעה שהולכת וגדלה מדי יום, אבל מחזירה את עצמה יפה, משום שאנשים אוהבים מיניאטורות, ואפשר לומר זאת בכפלי כפליים לגבי דגמים מיניאטוריים שחיים ונושמים, כמו אלה ב'מיניאַטוּר ווּנְדֶרְלֶנד'.

 נוי סוכה זעיר

חובבי מיניאטורות יהודים משקיעים את מרצם כדי ליצור דגמים וסטים מיניאטוריים בעלי מוטיבים מן התנ"ך, היהדות והמדרשים. תיבת נוח, עם זוגות חיות שמתניידות אל התיבה; דגם 'ברכי נפשי', עם כל החיות והנופים המוזכרים בפרק; סט שנים-עשר השבטים, עם האלמנטים התואמים לכל שבט ושבט; בית המקדש, המשכן וכליו; 'ארבעה צריכים להודות', וכן הלאה.

sukat apele

דגמים אלה מאוכסנים בתוך תיבות שקופות ומעטרים סוכות פאר רחבות ידיים, או אפילו סוכות קטנות המעוצבות כהלכה. אלה ידועות בכינוי 'סוכות פלא', והן מושכות אליהן ילדים ואף מבוגרים רבים במהלך חג הסוכות.

 זיוף מיניאטורות

גם תמונות וצילומים של מודלים ומוצגים מיניאטוריים הם דבר מופלא ומרהיב. וכך גם הולך ומתפתח לו ז'אנר אמנותי של צילומים המציגים מיניאטורות מזויפות, כלומר שהתמונה היא של מקום בקנה מידה מלא, אולם טכניקת הצילום גורמת לו להיראות מיניאטורי.

האפקט הזה הידוע בשם 'טִילְט-שִׂיפְט', מושג באמצעות 'מיקוד סלקטיבי', הגורם לחלקים מהתמונה להיות מטושטשים ובכך לדמות את עומק השדה הרדוד אותו אנחנו רואים בדרך כלל בצילומי תקריב, דבר שגורם לאובייקט המצולם להיראות קטן בהרבה ממה שהוא במציאות.

17423_tilt_shift

הטשטוש הזה יכול להיווצר עם עדשות ואופטיקה מתאימה בעת צילום התמונה, או באמצעות עיבוד תמונה דיגיטלי. תמונות זיוף מיניאטורות מצולמות בדרך כלל מזווית גבוהה, כדי לדמות את מצב הצילום של מוצגים מיניאטוריים, הנצפים וגם מצולמים בדרך כלל מלמעלה. שיטת הזיוף השנייה, עיבוד דיגיטלי, היא לעיתים מתקדמת יותר ומאפשרת לזייפן גמישות מלאה להשגת האפקט.

ראה למטה קישור אל אתר שמאפשר לך לזייף מיניאטורות.

 הצד השני של המטבע

חבר'ה יצירתיים מסטודיו נורבגי בשם Skrekkøgle הפכו את הגלגל. הם מצלמים אובייקטים בגודל מלא, אבל בנוכחותו של אובייקט זעיר שהוגדל לממדי ענק, מטבע יורו של 50 סנט בקנה מידה 20:1. הפרויקט נקרא בפשטות 'כסף גדול', והם גם יוצרים מטבעות ענק בהזמנה אישית, למי שמעוניין לתעתע בסביבתו.

coin1

התמונות מרהיבות והן צולמו מגובה בזוויות תואמות, תוך היתלות בחבלים לפי שיש צורך בצילום מגובה רב כדי להשיג את האפקט הדרוש.

קישורים


תזכורת: היום האחרון לספרים דיגטליים במחיר השקה.


הודעה למנויים ועוקבים: שני הפוסטים האחרונים לא נשלחו אליכם בשל תקלה טכנית. אתם מוזמנים לקרוא וליהנות.

כתיבת תגובה