סע לאט! תחיה לאט!

רשומה רגילה

התאונה שעיצבה את אופי הנהיגה שלי. מהירות וסיכון להתרסקות קטלנית. סרטון מרתק ומטריד של מכוניות מעופפות על כביש הערבה. וולוו מגשימה רעיון בטיחות שהעליתי לפני עשור. ולאט – החיים 'מלאים' יותר.

פילטר מכוניות מתנגשות

כאשר ידי אוחזות בהגה, אני לא מצליח להימנע מהזיות וסיוטים שמלווים את הנסיעה כולה, כמו פילטר מופרע מאוד שעומד ביני לבין המציאות על הכביש.

transformersthelastknight_baybusterבכביש, כל סיטואציה היא עניין של שברירי שניות, כפי שכל נהג יודע. והרגעים האלה, של פניות, עצירות, עקיפות, האצות, נתיבים נגמרים, עיקולים ופיתולים – מתגשמים בעיני רוחי במכוניות שמתנגשות אחת בשנייה, מתרוממות לאוויר, מסתחררות, נהגים מתעופפים, נוסעים לא חגורים מתפרקים הלוך ושוב ופוגעים בנוסעים נוספים במכונית, ושאר סיוטים שהיו גורמים למייקל ביי לרוות נחת.

אני נוהג לאט, בדרך כלל, שום דבר בעולם לא יכול לשכנע אותי להגשים את אחד הסיוטים האלה שנמצא באוויר. ומה אם העקיפה לא תצליח, ומה אם בדיוק באותו רגע תעבור מכונית נוספת, ומה אם המכונית הזו תזוז מעט הצידה על הנתיב, ומה אם, ומה אם…

התאונה הראשונה

egedהייתי ילד אולי בן 6-7, בדרך ללימודים. התקרבתי אל קצה מדרכה כדי לחצות את הכביש, והמתנתי.

מצד אחד הגיח אוטובוס אגד עירוני, רחב, שטוח, צבוע בקווים אדומים, כרוח סערה, בדרך אל התחנה הבאה שלו. מצד שני מכונית פיג'ו 405, אשה שממהרת לעבודה. בום.

חסר מחשבות לחלוטין, צפיתי בהתנגשות חזיתית. פיצוץ עז. ולאחריו הכל קפא, והשתתק. הפיג'ו התרסקה. חפצי אשה, כמו תיק, ארנק ומברשת, התעופפו מהחלונות. השפלתי מבט, וראיתי קלטת מחליקה, נגררת מההדף, על האספלט ונעצרת לרגלי.

התכופפתי והרמתי את הקלטת. הסתכלתי בפה פעור. נהג האוטובוס נראה אובד עצות, יורד ותופס את ראשו. נותרתי שם, נטוע כמו מסמר, עד שהגיעו כוחות הצלה, וראש האשה ופלג גופה העליון רותקו לסדים ואז היא נשלפה מתוך קרע בצד המכונית.

האירוע הזה לא עוּבַּד בזמנו, והוא נותר בתוכי לקנן ולהכות שורשים.

מהירות כמגביר סיכון

speed dangerככל שהמהירות גבוהה יותר, כך גדל הסיכון לתאונות, ועד קטל. חישוב של ארגון הבריאות העולמי מראה שכל עליה בקמ"ש אחד מעל המהירות המותרת, מעלה את הסיכון להתרסקות ב-3 אחוז.

מלבד העובדה שככל שהמהירות גבוהה יותר, כן קצר יותר הזמן שיש לנהג להגיב עד הבלימה למניעת התרסקות. המהירות גם תורמת לחומרת הפגיעה בעת התרסקות. למכונית המתנגשת במהירות של 80 קמ"ש, הסיכוי למוות הוא פי 20 מאשר התנגשות במהירות של 30 קמ"ש.

יש הרבה עובדות וגרפים שמציגים את הפרטים האלה, אך בסופו של דבר חוקי הפיזיקה מאוד פשוטים וברורים, ואין לחמוק מהם: מהר יותר, קטלני יותר.

מכוניות מעופפות על כביש הערבה

לקראת סוף 2018 התפרסם תיעוד של נהגי שיירת הרב ברלנד, דוהרים בכביש הערבה במהירות של 244 קמ"ש.

לא יודע אם יש קשר בין הרב המדובר לבין הנהגים, וברור שהסרטונים נערכו באופן מוטה על ידי המשטרה, אחרי 'מצוד' שלא היה אלא הוראות בימוי, ככל הנראה, של מישהו מלמעלה שביקש חומר חם ליחסי ציבור. החומר הרב הדרוש לסרטון כזה והעיסוק המורכב בצילומו, לא משאיר זמן או משאבים לעצירת פשע.

בכל מקרה, מצאתי את עצמי צופה בסרטון הזה בלופים, עשרות פעמים. המכוניות נראות משייטות בין הנתיבים המופרדים, ובין מכוניות בתנועה משני כיוונים בו זמנית. אני חש מתוח, ונחרד, לגורל המכוניות בנתיבים הנגדיים. ולחוץ ומזיע עבור יושבי מכוניות המרוץ.

90

הערצתי את יכולת הנהיגה המרשימה של הנהגים. כמה אומץ, או כסילות, צריך כדי לנהוג בצורה כזו. ועם האומץ, או הכסילות, עדיין נדרשת מיומנות נדירה של נהיגה ושליטה יוצאת דופן. מסעות אימים כאלה מסתיימים בדרך כלל בהתרסקות מוחלטת. והנה, הם הגיעו ליעדם: כלא, כנראה.

התפעלתי מכלי הרכב שהתגלו כמכוניות על. 244 קמ"ש? מה זה? מאיפה זה בא? מטוס סילון מתרומם לאוויר ברגע שצבר מהירות של 300 קמ"ש. איך ולמה מגיעות מכוניות, שלא נועדו למרוצים, למהירויות מסוכנות כאלה?

מרצדס GLE400 מובילה בעוצמה מטורפת של מהירות ואחיזת כביש, על השוליים, ועל השולי-שוליים, ובתמרונים שלא מביישים נחש פעמונים. ואחריה אופל אינסיגניה שלא נופלת ממנה במהירות, ויש רגע אחד בסרטון, בו נראית המכונית עומדת להימחץ סופית בין משאיות. אבל בהסטת הגה בשבריר רגע לפני הסוף, המכונית משתלבת שוב בנתיב הבטוח.

אני לא מוצא בדל של תבונה בהתנהגות דרכים זו, נעזוב את הסכנה העצמית של הנהג הפושע והיושבים ברכבו, השותפים לפשע, ועליהם היה לעצור את הנהג ולהוריד, או להעיף, אותו ממושב הנהג. אלא אם כן, יש להם משאלת מוות, או שחייהם לא שווים בעיניהם כקליפת השום. הסכנה היא גם עבור חפים מפשע במכוניות אחרות בדרך, וזה מטריד יותר.

הגבלת מהירות: זה קורה

לפני כעשור, כתבתי כאן בבלוג כמה מאמרים עם רעיונות הומוריסטיים יותר ופחות, למיגור תאונות דרכים. בין המאמרים האלה היה רעיון של הגבלת מהירות פיזית למכוניות שעולות על כבישי הארץ.

תן גזתוכלו לקרוא כאן את המאמר במלואו: תן גז! תן גז! תן גז!

הרעיון הזה נשמע הזוי לרבים מהקוראים, וזה נותר יותר קטע הומוריסטי מאשר הצעה מעשית. אבל כמו דברים רבים במדור 'כמו אמיתי', גם זה מתגשם:

volvo

אז וולוו, סנונית ראשונה של שפיות. נעקוב לראות איך זה ייצא לפועל, ואיזה יצרניות, או רגולציות ממשלתיות, יבואו בעקבותיה.

החיים כאלמנט של איטיות

ככל שיכולותנו הטכנולוגיות הופכות מהירות ונגישות יותר, כן מורגשים החיים כמהירים וקצרים יותר.

כדי לחוש את החיים באופן 'מלא' יותר, עלינו להאט. ולא מדובר כאן על מהירות הנסיעה במכונית, אלא מהירות הנסיעה במרחבי החיים.

להאט, לחשוב פעמיים, להסתכל בפני העומד מולנו רגע אחד נוסף, לעצור ולהריח את הקפה, להמתין ליד הצמחייה עד שנחוש בטבע. לתת זמן למדיטציה. לאכול, ללעוס לאט יותר.

גם במבנה הפיזי שלנו, אימונים אינטנסיביים לא מקושרים לאריכות ימים. דווקא אימונים איטיים, כמו הליכה מדודה, טאי-צ'י ומתיחות מבוקרות, מיוחסים לחיים ארוכים ובריאים יותר.

קטע שעליתי בטוויטר ויש בו יסוד עמוק:

tzav

ברגע שנפנים שהדרך עצמה היא למעשה החיים, לא נוכל עוד למהר. כי לדרך אין סוף, וככל שתמהר יותר, הדרך תתארך יותר ויותר. אז למה לא להאט לרגע, וליהנות מהפריחה?

קישורים

  • מייקל ביי – בונה מכוניות ומחריבן, להנאת הצופים
  • היו זמנים באגד 70 שנות רכש של אוטובוסים ישנים
  • מהירויות ותאונות – מחקר שנערך בארץ
  • מסע האימה – עבירות תנועה: עקיפה בניגוד לקו הפרדה רצוף, מהירות בלתי סבירה בתנאי הדרך, נהיגה פוחזת, עקיפה בצומת, נהיגה שלא בכיוון החץ, חציית אי תנועה ועקיפה מסוכנת כשהדרך לא פנויה.
  • תן גז! תן גז! תן גז! – מכונית מואטות טכנית – שמתי את זה כאן
  • וולוו מואטת – עם חזון 0 הרוגים כמטרה

4 מחשבות על “סע לאט! תחיה לאט!

  1. איציק

    דווקא קראתי (אני חושב בדוח הלמ"ס) שמכלל התאונות, 1.4% נגרמו בגלל מהירות גבוהה.
    בשונה מנהיגה פזיזה כמובן. אלו שני דברים שונים בתכלית.

  2. הוגה דעות

    ניתוח מאוד יפה של הסרטון, מהירות הזויה לחלוטין. נהגים מוכשרים. כמדומני שהם כבר שוחררו.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s