מי המציא את הכביש?

רשומה רגילה

מי האיש שהנדסת הדרך שלו ממלאת כיום את פני הקרקע כשתי וערב בכל מדינה? את עבודתם של מי הוא ממשיך? ומדוע לקח לאנושות שנים כה רבות להגיע להבנה בצורך לדרכים? לפניכם סקירה מהירה, חוצה יבשות ומאות, בדרך אל הדרך.

למה לי כביש? 
הצורך בכבישים, או דרכים, לא תמיד היה מובן מאליו. הדרכים נוצרו מעצמם באופן בלתי-מודע תוך כדי בניית מקומות המגורים.

בתים נבנו זה לצד זה, זה מול זה, במרחקים משתנים. כל האזור שנפרש בין הבתים האלה, נחשב לדרך. כאשר נבנו בתים בתבנית צפופה, נוצרו דרכים, שבילים ומשעולים, כל זאת, ללא מגע יד אדם.

מחפשים דרך ונתיב.

מחפשים דרך ונתיב.

הדרכים הראשונות
הרעיון של 'דרך' במובן הבסיסי יותר של המילה, נוצר יחד עם הצורך לעבור מרחקים גדולים יותר, מכפר לכפר, ממחוז למחוז למחוז, ואולי משבט לשבט.
הדרכים הראשונות, עדיין לא נוצרו בידי אדם, אלא בידי, או רגלי, בעלי-חיים. עדרים או פרטים בודדים, עושים את דרכם בעקביות חייתית זה בעקבות זה, באותה זווית ובאותה כבדות.
נתיבי חול, כורכר ואבן, נוצרו באופן ברור, בולטים, מזמינים. מסלולים ודרכים כבושות צוירו מבעד ליערות וחורשות. והאדם, כמו תינוק בעולם חדש, קפץ על השבילים הנוחים ונעזר בהם כדי להגיע למחוז חפצו, או אולי למחוז חפצה של החיה…
בדרך כלל היו השבילים בעלי גישה ייעודית, החל משטחי המרעה של בעלי החיים, והלאה אל מקורות משקה, ועוד הלאה אל נקודות מחייה ומסתור. האדם נעזר בדרכים אלה כדי לעקוב ולצוד את בעלי החיים, ותוך כדי כך יצר דרכים חדשות, אם בחיפוש ציד, מזון, משקה ואנרגיה.

הדרכים המשופרות
השבטים והכפרים התפתחו והמסחר המתרחב, מחליפין של עגל ביבול עגבניות, למכירה של ממש. כ-3,500 שנה לפני הספירה בארצות המזרח התיכון, נסללו הדרכים המשופרות הראשונות.

הדרכים משתפרות.

הדרכים משתפרות.

המסחר, הביזנס, דחף את האדם לסלילת דרכים. "דרך המשי" היא דוגמה לאחת מדרכי המסחר בעת העתיקה. קרוב לעשרת אלפי קילומטרים, המחברים בין סין לרומא ואירופה הקדומה. כן, העבירו בה גם משי, לא רק.

תורם של הבבלים, השומרים, המצרים והיוונים הגיע, והם סללו דרכים בין כרכים, ועדיין היו אלה במתי מעט, כמחזה שלא מן השגרה. עדיין, מרבית הדרכים לא היו סלולות, אפילו בין כרכים ותרבויות ששגשגו על חופי הים התיכון.

הכבישים הטובים הראשונים

דרך רומאית.

דרך רומאית.

ייאמר לזכותם של הרומאים, הם היו הראשונים לרצף דרך ראויה לשמה. ריצוף שטוח על גבי תשתית יציבה. שיפוע מדוד לשני הצדדים למניעת הצטברות גשם, ובאותה נימה מערכת תעלות מצידי הדרך לסילוק הגשמים.

אם להשתמש בלשונו של רבי שמעון בר יוחאי, כל מה שתיקנו הרומאים, לעצמם תיקנו. וכך גם כאן. הדרכים נועדו לאפשר מעבר יעיל של צבא בין רובעי הקיסרות, העברת גייסות לדיכוי מרד, וגזברים לגביית מסים. וגם סוחרים, על עגלות, סוסים וברגל, עברו עליהן בעבודתם.

הכבישים היו רחבים מאוד, ובימים הטובים הסתעפו לרשת באורך שמונים אלף קילומטרים. רבים מהם נותרו במצב שמיש גם מאות שנים לאחר מכן. ועד ימי הכביש המודרני, אפשר לומר, עדיין נסללו באירופה דרכים לאורך שרידי רשת הדרכים הרומאית.

איפה הדרכים שלי?

נתיבי חיות.

נתיבי חיות.

רומא התמוטטה, השלטון על ארצות מרוחקות אבד, דרכים רומאיות נהרסו. ומכאן והילך, שוב שקעה האנושות בעידן חסר דרכים, מעדיפה לעיתים תחבורה על פני המים.

ימי הביניים, כלי רכב בעלי גלגלים נעו רק בין ערים וכרכים, לא בתוכם. בתוך העיר היתה התנועה רגלית, או על סוסים. הדרכים, כמו בתחילה, היו ברירת מחדל של רווח בין טורים צפופים של בתים. איש לא חלם על כבישים, או על מדרכות.

מי המציא את השוליים?
נתיבים נוצרו בתוך יערות פרא שבוראו עם התקדמות הציביליזציה ברחבי אירופה. המעבר הוא רק על גבי סוסים, ולא היה צורך לכן בדרכים סלולות.

השוליים התפתחו בשלב הזה, נכרתו עצים נוספים מצידי הדרך, כדי לאפשר העברת משאות ומטענים רחבים.

השוליים הרחבים ביותר נוצרו כדי למנוע משודדים להסתתר ולהגיח מבין העצים הסמוכים לדרך. וכך קורחו מרחבים משני צידי הדרך, אלה אפשרו לעוברים להתכונן כיאות, להאיץ בדרכם, או לשלוף רובה, מיד עם הופעתו של הלך חשוד.

עגלות ומרכבות לא שינו את התמונה. האדם עסק בשיפור איכות הגלגל והעגלה, ולא בטיפוח הדרך, שנותרה עלובה, מוזנחת, וחסרת צורה. באנגליה, לדוגמה, החלו להיסלל דרכים מתוקנות רק במאה ה-17.

הסוס ואחריו המרכבה הביאו עמם מחשבה על רוחב רב יותר בין בתים, על מרווח רב יותר בעת תכנון רחובות וערים. עד כה, די היה בדרך שנוח לעבור בה לאדם רגלי אחד בלבד.

סוסים ומרכבות. לונדון 1890.

סוסים ומרכבות. לונדון 1890.

מאוחר יותר נוצרו כלי רכב ממונעים, מכוניות, אוטובוסים ומשאיות שדרשו דרכים משופרות ויציבות. אלה עדיין נסללו כתוצר לוואי של כלי הרכב.

כביש חדש וטוב
ג'ון לודון מקאדם, זה שמו של מהנדס אנגלי שחשב מחוץ לקופסה בעלת הגלגלים, והבין ששיפור הדרכים הנו צעד הכרחי לא פחות משיפור כלי הרכב.

מקאדם. האיש. והכביש.

מקאדם. האיש. והכביש.

מקאדם, בן המאה ה-19, נחשב לאבי הכביש המודרני, בעוד למעשה הוא הביא שיפור, או המשך ישיר, לעבודת הדרכים של הרומאים. גם הוא, כמוהם, התנסה באבן יסוד, שיפוע לסילוק מי גשם. הוא המשיך והוסיף אבן רכה על גבי אבן היסוד, ומעליה אבקת אבן.

כבישי מקאדם נסללו בכל רחבי אנגליה, ומהנדסי כבישים ממדינות אחרות למדו את המלאכה, והעתיקו את השיטה המוצלחת לארצותיהם.

עם השנים החליפה הזפת את אבקת האבן, ועדיין, מקאדם יחד עם הרומאים, הם אבות הדרך והכביש.

מה הדרך שלך?

תהליך המצאת הדרך יכול להוות משל, או לשמש דוגמה, לאופן בו האדם תופס את המציאות. ניתן לתמצת זאת בהגיג מאת לאו-טסו: "לנוסע הנבון אין יעדים מוגדרים, ואף אין בכוונתו להגיע."

זה עוצמתי כל-כך.

לאורך מאות שנים, איש לא חשב שיש צורך ביצירת דרך לשם דרך. תמיד היתה מטרה כלשהי אליה חתרו האנשים, והיא גרמה בעקיפין ליצירת הדרך.

ההבנה שהדרך היא למעשה עיקר, או תכלית, בפני עצמו, לא תמיד מגיעה בזמן. ועבור רבים, ההבנה הזו לעולם לא מגיעה. והם מחמיצים את החיים, הדרך, בריצה אחר מטרות שונות ומשונות, שוכחים להאט, להסתכל סביב, ליהנות ולהתמלא מהרגע הזה. כי הרגע הזה אינו שונה מהרגע הבא. לקח לאנושות כקולקטיב אלפי שנים להגיע ליישום התפיסה הזו.

כך עלינו לזכור את מקאדם ואת המורשת שהשאיר לנו. אתה מחר נוסע לעבודה, לטיול, לבקר חבר, לקנות משהו. אל תראה את המטרה, הגעה למשרד למשל, כתכלית. לא. תיהנה מהדרך, תחיה כל רגע ממנה, כאן יונה, שם עלים נושרים, ילד מתרוצץ בשובבות, זקנה עם חצי תריסר ביצים – ותזכור שהדרך היא תכלית בפני עצמה.

מי שאינו נהנה מהדרך, לא יהנה משום דבר.

נסיעה מהנה.

מפת דרכים רומאיות.

מפת דרכים רומאיות.

קישורים

מאמר זה נכתב בדרכים…
מודעות פרסומת

2 מחשבות על “מי המציא את הכביש?

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s