המכונית בעלת אלף השמות

רשומה רגילה

sirionאנחנו מכירים אותה כדייהטסו סיריון, אבל בעולם היא ידועה בכמה  שמות נוספים. אותה גברת, אותה אדרת (פחות או יותר), רק שם אחר. אז נעשה קצת סדר בדברים, ונראה לאן שייך כל שם. לפנינו מכונית עם משבר זהות.

הכל התחיל למעשה בעת חתימת הסכמי שיתוף הפעולה בין יצרניות הרכב היפניות טויוטה ודייהטסו, ב-1967. בהמשך, בשנת 2006, הפכה דייהטסו לחברת-בת של טויוטה, לאחר שזו השיגה שליטה של 51.2% בחברה.

לא חריג לראות רכבים של דייהטסו מופצים בתיוג של טויוטה, וכן להיפך. הדבר נכון בלפחות 10 דגמים, מבין 60 אותם מציירת טויוטה כיום. מרבית הדגמים לא משווקים בארץ, כך שלציין שמות לא ייתן לכם הרבה.

מן הדגמים שכן משווקים בארץ, אוכל לציין את הטויוטה קאמרי, שנמכרת גם כדייהטסו אַלְטִיס (Altis); טויוטה קורולה המוכרת לנו, שווקה בעבר כדייהטסו שַרְמֶנט (Charmant); דייהטסו מֵטִריַה (Materia) שנמכרת במחוזותינו, ידועה ביפן ובארצות-הברית כטויוטה בי-בי (bB); דייהטסו טריוס שנוכחת כאן, נמכרת שם כטויוטה קאמי (Cami) ובעוד שמות רבים, בהתאם למדינה בה היא משווקת.

ממציאים את הגלגל

boon

טויוטה בון. מי אני? יש לי אחים תאומים זהים.

וזה מביא אותנו אל הדייהטסו סיריון שהיא למעשה יצירה מתמשכת של דייהטסו, שביססה אותה על הדגם היוצא שלה, ה-שרייד. כאשר שווקה המכונית לראשונה ביפן (1998), היא הופיעה תחת השמות דייהטסו סְטוֹרִיַה (Storia) וטויוטה דוֹאֶט (Duet).

הדור השני של הסיריון שווק ב-2005 לאירופה, אוסטרליה ושאר העולם, נוצר למעשה כבר שנה קודם לכן ביפן, שם הוא נמכר תחת השמות דייהטסו בּוּן (Boon). וטויוטה פֶּסוֹ (Passo). הדור השלישי (2010/11), אגב, נמכר בינתיים ביפן בלבד, תחת אותם שמות.

מעתיקים את הגלגל

יצרן המכוניות המלזי פֶּרוֹדְיוּאַה (Perodua) שיתף פעולה עם טויוטה ודייהטסו, וקיבל אישור להפיק את המכונית באופן עצמאי, במפעלים של טויוטה. כמובן, החבר'ה המלזים יודעים שלא זול לעצב מכונית מוצלחת מאפס, לייצר אבות טיפוס ולרסק אותם וכן הלאה, העדיפו לקנות משהו מוכן, ורק לשלם על הסמל החדש אותו הטביעו על המכונית, כפי שאמר ריצ'ארד האמונד שסיקר את המכונית עבור הבי-בי-סי.

Perodua Myvi

פרודיואה מיבי. העיקר העיצוב.

למעשה, המלזים לא הוציאו את הכסף רק על הסמל החדש, אלא גם על עיצוב מחודש, אבזור משלהם, ריפודים בסגנון שונה וצבעי פח שונים. האם עשו עבודת עיצוב טובה יותר מהיפנים? את זה תחליטו אתם. בכל מקרה, כך נולדה פֶּרוֹדְיוּאַה מיבי (Myvi), שהפכה מיד למכונית הנמכרת ביותר במלזיה מ-2005 ועד 2009, ואולי גם 2010, אבל זאת נדע רק בעוד יומיים…

מחפשים את הגלגל

ואם חשבתם שכאן זה נגמר… ובכן, הסיריון עדיין עובר תלאות בחיפוש אחר הזהות שלו. עכשיו, טויוטה גם רכשה נתח (16.7 אחוז, אם תהיתם…) מחברת פוג'י תעשיות כבדות, שגם מייצרת את רכבי סובארו. החבר'ה שתו יותר מדי סאקי באחת הפגישות, וכך נולדה לה סובארו ג'אסטי החדשה. שהיא למעשה סיריון מינימליסטי מבחינת המנוע והאבזור, אבל חיצונית זה אותו רכב בדיוק.

האם זה נגמר כאן? מי יודע? מחר טויוטה יקנו את סוזוקי, ובמקום סוויפט, נקבל העתק נוסף של סיריון. ואז טויוטה תמשיך ותקנה את… טוב, מספיק עם זה. רק נציין שטויוטה היא חברת המכוניות הגדולה בעולם בתחום הייצור והמכירה, ומעסיקה כרבע מיליון עובדים.

קישורים

  • דייהטסו – אתר רשמי בישראל
  • טויוטה – אתר רשמי בישראל
  • הגה – ידיעה על סיריון מעודכנת
  • מיבי – העמוד של הסיריון המלזית
  • האשה בעלת אלף השמות
מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s