תן גז! תן גז! תן גז!

רשומה רגילה

האם ייתכן שהמכוניות שלנו מהירות מדי? האם אנחנו נוהגים במכוניות מרוץ במסווה משפחתיות? המאמר הסוגר את רשימת הרעיונות המעשיים למיגור תאונות דרכים, נוגע בנקודת המהירות.

לאן אתה רץ?

מכונית חדשה, ממוצעת, מסוגלת להגיע בקלות למהירות

של 160-170 קמ"ש. מהירויות אלה אינן נחלתן הבלעדית של מכוניות ספורט או מכוניות שרירים המצוידות במנועים מותאמים אישית, או בעלי אורווה שלמה של כוחות סוס.

לרגע אנחנו שוכחים שמכוניות הן כלי הרג. אנחנו לעיתים ממשילים אותן לאקדחים, בארץ, עבור שניהם יש צורך ברישיון. אבל מכוניות בעצם קיומן סותרות את החוק הפשוט.

המהירות המקסימלית המותרת בארץ היא, 110 קמ"ש. בקטעים מסוימים של כביש 6. אם כן, איך זה שמותר לכל אדם בעל רישיון להפעיל מכונית המסוגלת להאיץ עד 220 קמ"ש, ואף יותר?

יש חוקרים שטוענים שמרבית התאונות מתרחשות במהירויות נמוכות, ובכן, אנחנו רוצים להאמין להם. מהירויות גבוהות הן הבעיה העיקרית בכבישים בין-עירוניים. ככל שעולה המהירות, כן מורכבת יותר השליטה במכונית, ההתמזגות עם הכביש ועם המכוניות האחרות, זמן הבלימה הוא ארוך בהרבה, ושמירת מרחק מכלי רכב אחרים כבר נעשית המלצה בלבד.

מהירויות של עד של 80-100 קמ"ש הן סבירות למרבית הכבישים והמצבים. עדיין ניתן לבלום במהירות, ניהוג הרכב הוא עדיין פשוט, ותמיד אפשר להאט כדי לשמור מרחק.

אזיקים בגלגלים

הרעיון המוצע כאן הוא, הגבלת מהירות המכוניות, פיזית. ניתן לעשות זאת בקלות בעזרת צריבת פקודה למחשב הרכב; ניתן לעשות זאת גם על-ידי שינוי המבנה של דוושת התאוצה, כדי שזו לא תוכל להילחץ עד לרצפה, אולם עדיף הפתרון הראשון, משום שבמצב זה עדיין יהיה למכונית את כל כוח המנוע זמין עבור עליות ועקיפות.

אם מהירות מעל 110 קמ"ש היא אסורה על פי חוק, איך זה שהחוק מתיר להקיף עצמנו במכונית הריגה שמשייטות במהירות נסיקה של מטוסי קרב?

ואולי זו פרנסה של העוסקים בכך? תעשייה שלמה של לייזרים, מצלמות, מזהי מרחק-מהירות וספידומטרים, שוטרים ופרשי-אופנועים, עורכי דין ויועצים, מתחוללת סביב עברייני מהירות. נקודות, שלילות, גרירת רכבים. כל זה יכול היה להימנע ולחסוך מיליונים בדמים, ואין סוף בנפש.

תופעות לוואי

ייקח נצח להגביל את מהירות כל המכוניות על כבישי הארץ? לא נכון. ראינו באיזו מהירות כולנו התהדרנו לנו באפוד אופנתי זוהר. רואים באיזו מהירות כל בעל רכב מתקן את רכבו עד שלמות עבור הטסט השנתי. אם יוכרז שמכוניות לא יעברו טסט כל זמן שמהירותם לא הוגבלה… ובכן, תוך שנה עד שנתיים, אין בכבישים אף לא אחד שמנסה את כוחות בהמראת מטוסי סילון.

תעשייה חדשה תיפתח אז, פריצת מחשבי הרכב, התקנת מדמי מהירות מזויפים, שריפת נתיכים ושיתוק מנגנוני מד המהירות. אבל זה עדיף. עדיף שפורצי המהירות יעשו זאת בצנעה ומתוך חשש כפול ומכופל, מאשר נסיעה בריש גלי במכונית הריגה.

 

בסדרת רעיונות מעשיים למיגור תאונות דרכים:

מוצרט רועד על גלגלים   |   ניידת סרק   |   תן גז! תן גז! תן גז!

קישורים

  • מהירות ממוצעת בכבישי הארץ, כן, כולנו ממהרים.
  • המהירויות השונות בדרכים השונות. קצת סדר.
  • למה נוסעים מהר למרות המצלמות? זה לא ברור? דיון פורום.
מודעות פרסומת

11 מחשבות על “תן גז! תן גז! תן גז!

  1. גיל

    אתה חוקר וסופר חרדי ? אולי תמשיך להתמקד בזה ? אומרים לך שרוב התאונות קורות במהירויות נמוכות בכל מקרה. בגלל אי שמירת מרחק.
    מה נטפלת למהירות ?
    חסר ועדות וגורמים שכבר פיתחו תוכניות מסודרות שמעולם לא יושמו, שאנחנו צריכים גם אותך ?

  2. Rשף

    מהירות מופרזת אינה הגורם הראשון או אפילו השני לתאונות דרכים. אי ציות לתמרורים וחוקים, פיזור דעת וחוסר ריכוז חמורים הרבה יותר.

    המונח מהירות מופרזת מתייחס לתנאי הדרך, לכן נסיעה ליד בי"ס במהירות של 60 קמש היא במהירות מופרזת

    הועלה רעיון להגביל מיכנית את מהירות הרכב על פי קטע הדרך, אבל חוזרים לבעייה שהעלת מה עושים במקרי חירום בהם צריך להאיץ.

    תאונות במהירות מעל 100 קמ"ש ובאשמת המהירות הן מעטות (אלא אם כן אתה מכליל למשל נהג בכביש 6 עם צמיגים שחוקים) הבעייה העיקרית עם מהירות היא חומרת התאונות, אם כי ההבדל בין מאה למאה ושישים הוא לא גדול

  3. האיש בשחור

    רעיון קצת מוזר. טוב, לא נורא, אולי חוש ההומור שלך השזור בין השורות שווה לכתוב אותו.
    לפחות ענית לי על שאלה אחת: למה מייצרים מכוניות עם מהירות שעולה על מה שהחוק מתיר?
    יש עוד תשובה: הרכבים מיוצרים בחו"ל, ששם יש כבישים שבהחלט מותר לטוס בהם. (כמו גרמניה, שכבישים מסוימים שם הם ללא הגבלת מהירות. היה אפילו אחד פעם עם מהירות מקסימלית של 300 קמ"ש)

  4. האיש בשחור

    מומלץ לשנות את הציטוטון לציטוט שבו הארי אומר למנדי, "תן גז, תן גז…"

    למגיבים: אם אתם לא רוצים לכתוב משמאל לימין שבו הנקודות והסוגריים הפוכים וזה מבלבל, לחצו על CTRL ו- SHIFT בפעם אחת והשורות ייהפכו מימין לשמאל.

  5. חיית קריאה

    מכונית אינה מכונת הרג, בדיוק כפי שסכין מטבח אינה סכין בגב.
    ההורג הוא הנהג, הטועה הוא הנהג, האשם הוא הנהג.
    להאשים את הכלי, או כל גורם חיצוני אחר, זה לא נכון.
    ובמקום להגביל את מהירות הרכב, אולי כדאי לעבות את חומר הלימודים ורמת המודעות בשיעורי הנהיגה.
    אם כל נהג שעובר עבירת תנועה בסדר גודל חמור, ישלח בנוסף לשלילה \ החרמת הרכב \ משפט \ קנס
    גם לקורס ריענון, אנשים יתחילו להבין שנהיגה מסוכנת, היא משחק בחיים.
    ושינוי עדיף תמיד לעשות אצל האנשים,ולא בגורמים חיצוניים.
    כל הכבוד על הפוסטים, האתר הזה נהיה ירוק.

  6. סולו

    מאחר וכל השנים על גבי שנים האלה ראינו שמודעות – לימודים – קנסות – תשדירי זוועה – פרסומות – גרירות – כלא – לא נותנים את התוצאה. כנראה שהפתרון שאתה מציע גם אם הוא חריג, צריך לשקול אותו ברצינות.

  7. רינה

    והייתי מתחילה עם הגבלת מהירות לאופנועים. אני אומרת לכם, הם חוצים אותנו בכבישים במהירויות של 200/300 קמ"ש פחד אלוהים.

  8. א ני

    אולי פשוט מאוד נעשה כביבשים של 150 קמ"ש?

    להאיש,
    צריך להגיד את זה בעיקר להמאפר…

  9. המאפר

    אני בטוח שהצלחת להלהיב את את הגבר השחור אז בכבישים כאלו יהיו תאונות , שודדי ים, מתנקשים ועוד כהנה טכהנה דברים שהוא אוהב

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s