צונזרתי

רשומה רגילה

כתבתי ספר שעלול להוות סכנה לביטחון לאומי. עכשיו הספר במגירה, לצד שני מאמרים נוספים. מהו 'מתח ריאליסטי', ועד כמה אפשר למשוך את החוט.

סגנון הכתיבה שלי עומד כרגע על מה שאני מכנה 'מתח ריאליסטי'. זהו שילוב של תיאור חי ופרטני, עם רסיסי היגיון טכני, או פסבדו-מדעי.

יש דברים שייתכן ונחמד לראות. ויזואלית, קל יותר להשתכנע שהדברים הללו נכונים, או לפחות הגיוניים במידה מסוימת. הנה מולך, אדם מזנק מרכבת דוהרת, ויוצא ללא שריטה. הנה מולך, נער מנחית מטוס המאכלס 400 נוסעים, וכל הנזק הוא קצת גִצים מהגלגלים.

אבל בקריאה, לא חשוב כמה עוצמתית ופרטנית יכולת התיאור שלך, עדיין, הקורא ייצא עם תחושת החמצה למקרא אותם דברים שוויזואלית הם משכנעים.

כאן נכנס הצד השני של 'המתח הריאליסטי'. לכל אחד מהפעלולים הוויזואליים הללו יש היגיון פנימי כלשהו. יש סוד מדעי, או ניסיון של אנשים שביצעו אותו. וזה מה שאני משרבב לתוך הסצנות. אם אני כותב על אדם שמזנק מתוך מכונית נוסעת, אני משחיל רסיסים של היגיון טכני לתוך תודעתו של הקורא. אם תיארתי דו-קרב אקדחים, ייצא הקורא משוכנע שהרגע קרא משהו הגיוני מאין כמותו.

בשלב מסוים, כך נראה, מתגלה צורך להגביל את הריאליסטיות. הנה שלוש דוגמאות.

רצח בטרמינל 3 – למגירה!

במותחן שנשא את השם הזמני 'רצח בטרמינל 3', תיארתי מתנקש שתפקידו לחסל שלושה אנשי עסקים, שאמורים לעלות לטיסות שונות ברחבי הטרמינל הישראלי. כדי להיצמד לאמת, ערכתי את המחקר במשך זמן ארוך, ארוך מספיק כדי שיכלול כמה טיסות מצידי, שיאפשרו לי כמה שהיות ארוכות ככל שאוכל, ברחבי הטרמינל שלנו.

המפות שיצרתי היו מפורטות בהרבה ממפות הטרמינל המצומצמות שניתן להשיג.

הספר הביא את תיאור המקום, ובכלל זה משרדים שונים ושוממים רוב הזמן, שהם פוטנציאל טוב להסתרת גופות, או להיסתרות זמנית; תיאור ריאליסטי של נקודות מתות ברחבי הטרמינל הגדול להכעיס, ואף הדרכים הקלות להגיע אל השטחים הבלתי-גמורים עדיין, מבחינת הבנייה שלהם; היכן ממקומות מצלמות בעלות עדשות פנורמיות, וכיצד להערים עליהן; כיצד לתעתע במכונות שיקוף, רנטגן; כיצד לעורר בעיות טכניות קלות בניירת, כדי לחזור ולהופיע באופן מורשה בנקודות שונות ברחבי הטרמינל; פינות שונות להסתרת נשק, ריקועי פח שניתן בקלות לשחרר בעמודים רחבי הקוטר, משטחי גבס כפולים בתקרה.

לטעמו הגבוה של הצנזור – הגזמתי. והספר הזה נועד לגניזה מיידית, מתוך טענה שהוא עלול לסכן את ביטחון הטרמינל ונוסעיו.

היה לי זמן להתחרט על שלא עבדתי, לפחות וירטואלית, מתוך מדינה שמכירה בחופש הביטוי. בשביל זה יש פסבדונים…

הגנה עצמית – למגירה!

היה זה בתקופה בה נערכו כמה חטיפות של חיילים, ואנשי טרור איימו לחטוף אזרחים בלי הבחנה. חיברתי מאמר שמתאר את הדרכים הקלות והנכונות ביותר לשתק יריב, ואף לחסל אותו. הבאתי רשימה של עצמים שכל אדם נושא בדרך-כלל, שיכולים לשמש ככלי נשק מאולתרים אך יעילים.

כיצד להיחלץ ממכונית, אחרי שהבנת שהאיש הנחמד שהעלה אותך טרמפ, מוביל אותך לשחיטה. כיצד להיעזר בסביבת הרכב, כפתורים, משענות, חגורות, כדי לשתק את הנהג, ואת חברו.

המאמר הזה נועד כמובן, לספק לאנשים מבוהלים וחסרי אונים, את היכולת הטכנית, או לפחות הרעיונית, להתמודד מול האיום.

אבל הצנזור לא אהב את הרעיון שאנשים יידעו כיצד לחסל זה את זה בעזרת טלפון סלולרי.

נו, טוב.

זירת קרב אווירית – למגירה!

מאמר זה 'נועד למטרות אינפורמטיביות בלבד', מתוך סוג של ניסיון שהיה לי. אנשים שמותר להם לשאת נשק על היבשה, ואף כאלה שלא, יכולים דווקא במטוס, המוגן כביכול, לשמש מטרה קלה במיוחד לחפצים ברעתם, והם נותרים חסרי אונים וחסרי אמצעי הגנה.

כאן תיארתי, שוב, שורה של כלי נשק קרים / מאלתרים, ואת הדרך להעלות אותם למטוס בלי לגרום לסלקטורים אפילו למצמץ לכיוונכם.

ניתן להעלות למטוס כל כלי נשק שיעלה בדעתכם, רק צריך לדעת כיצד לעשות זאת. וכדי להמחיש עד כמה זה קיצוני, תיארתי שיטה לעלאה למטוס גרזן בגודל מלא, זה ממש לא שימושי, וגם מצריך הכנות ומיומנות טכנית כלשהי.

קיוויתי שלפחות זה, יילקח כבדיחה.

אבל היתה זו בדיחה עצובה. ואז אמרתי בקול מהורהר, "אז מה, כבר אין מה לדבר על חלק שני של המאמר שיעסוק בכלי נשק חמים, הא?"

איפה התיקון ההוא לחוקה שדואג לחופש הביטוי?

28 מחשבות על “צונזרתי

  1. יאיר

    לא רק אתה צונזרת. טוקבקיסט שהשאיר היום כמה משפטים מנומקים אצל האדון אורי פז והסביר בהם למה הרב לאו לא יכול לכהן כנשיא (רמז: זה קשור לחשדות בהטרדה מינית) נמחק מייד. אחוות חובשי הכיפות חשובה יותר מתרבות השיחה. אחלה דמוקרט הפז הזה. עצוב.

  2. שימחון

    צונזרת קשות!
    מקווה שבכל זאת תמצא איזו דרך לפרסם את החומרים האלה בלי להפר חוקים.
    תחשוב על משהו, סומך עליך.

  3. סימה

    שאתה לוקח את זה במין קלות כזו. מספר לנו על הצנזורים בטון יבש כזה, כמעט טכני.
    מילא המאמראים, אבל אם היו מצנזרים לי **ספר שלם**…. איי….. הייתי משתגעת……
    צריך ללמוד ממך!!

  4. נרקו

    מזל שיש צנזורה.
    לא לכל אחד יש את הגבולות הנכונים , או המוסר האישי העצמי, כדי להתמודד עם טקסטים כאלה. מחר יקום איזה מניאק שקרא מאמר כזה -נניח ולא צונזר- ויםפעל לפיו כדי להזיק לחפים מפשע

  5. ערן

    קראתי את התגובה לאורי פז לפני שצונזרה.
    התגובה לא היתה "קשורה לחשדות בהטרדה מינית" כפי שאתה טוען, אלא כללה האשמה שהרב לאו הוא מטרידן סדרתי.
    במלים אחרות, הוצאת דיבה.
    גם באינטרנט יש לכבד את החוק ולא להוציא דיבתו של אדם שאפילו לא הועמד לדין.

  6. חמד

    נחמן, טוב ששחררת את נעילת התגובות. לא שיש לי משהו חשוב להגיד, רק חשבתי, שמאמר על צנזורה ראוי שלא יהיה בו צנזורה.
    :)))
    קטע קטע

  7. המסתתר בעבים

    אולי בעתיד יעלו קבצים מסוימים לאתרים מסוימים?
    ולינק ישלח לצנזור?

    אלוהים ישמור, גם לברוח מפה בטיסה כבר אי אפשר, כי גילו את סודות הטרמינל לרוצחים מקצועיים…

  8. סיסו

    סאטירה? הבן אדם לא מביא סאטירה, אולי ממש בקושי, ולעיתים רחוקות. וגם אם כן, זה בטח יבוא באיזה מדור אחר.

  9. צמחון

    אני קורא קבוע (לא מגיב קבוע) ולא זכור לי סאטירה כאן בכלל. מלבד שני קטעים שבכלל נמצאים במדור ההומור,
    אבל עם נחמן אי אפשר לדעת שום דבר :))
    השאלה היא מה ההבדל בין סאטירה לסתם קטע הומוריסטי שיש לו אחיזה במציאות, לגבי הקטע הנוכחי זה נרא לי יותר בכיוון של משהו אמיתי

  10. צמחון

    חשבתי על הקטע של "תמרור אזהרה למתאבדים" ואולי גם הקטע של הרב והפספוסים.
    לא זכור לי עוד משהו.
    למעשה אני חושב שסאטירה זה משהו שהוא יותר נוגע למציאות בסביבה. ואילו קטעים שאין להם קשר ספיצי לאיזה מקרה במציאות שלנו – זה נחשב הומור, לא סאטירה.

  11. סיסו

    כן, אלה טובים. אבל אנ'לא יודע עד כמה הם סאטיריים. אני בראש שדברים סאטיריים נוגעים איכשהו לפוליטיקה.

    נ"ב נראה לי ששיפרו את מערכת התגובות כי התגובה שלי לא נמחקת למרות אוזלת ידי בכתיבת צפנים ומעבר מהיר לדף הקודם והבא. כל'הכבוד!

  12. צמחון

    לפי זה אפשר להכניס את הקטע של "ערפת להיות או לא להיות" למשבצת של סאטירה וזהו. שני הקטעים שהזכרתי הם לא סאטירה. סגור

    נ"ב: כן, גם לי נראה שעשו איזה שיפור בתגובות בנוסף לשיפורים האחרים

  13. חיית קריאה

    לשמוע את המשפט הבא
    "התפתחות עם הספר רצח בטרמינל 3, הספר יצא בתוך כחודשיים"
    היי אתם שם בפנתר, כן, אתה שם.. יש לכם חדשות בשבילנו?

  14. סיסו

    דבר ראשון, כל בן אדם עם הגיון בריא יודע שספרים כאלה נודעו למען הבידור והנאת הקריאה. אם מישהו קורא ספר והולך להרוג אנשים, זה לא בעיה בספר, זה בעיה במוח של האיש הזה. אל תחפש להאשים יצרני בידור בנפש הבעייתית שלך.

  15. יש לא מעט סיפורים על לא מעט אנשים שביצעו לא מעט מהלכים נפשעים מאוד וכל זה לפי ספר מסויים שהם קראו

    לדעתי אם ואולי ויש סיכוי חצי למאה שאכן אחד בעל נפש בעייתית שיקרא ספר שמתאר רצח, התחכמות לרשות החוק ביצוע מעשים שנוגדים את החוק. ולאחר מכן יקום ויוציא לפועל את מה שקרא
    הספר!!! לא!!! שווה!!! כלום!!!!!!!!
    אפילו אם הספר על רמה ואפילו אם אנשים על רמה יהנו ממנו…

    נ.ב.
    פורגיב מי על האיחור של התגובה פשוט רק היום קראתי את התגובה שלך לאבי…

  16. קוי

    יש ספרים שגורמים למוח ליצור אנדרנלין חייתי, שזה גורם להם לעשות פעולה מטורפת, הם קוראים שבן אדם מסוגל לעשות דברים "מגניבים" כאלה (מאזן אימה) והוא מרגיש שהוא גם חייב לעשות את זה!!! לדעתי ההרגשה הזאת עוברת על כל אחד ואחד שקורא את זה, אך יש משהו שעוצר אותם=ההיגיון הבריא!!!
    אבל חבר'ה הכל פסיכולוגיה!!!!
    בקשו הסבר מפורט מהאיש בשחורעל השורה הקודמת שלי!!

  17. אתה בהחלט צודק!
    אך יש את אלה הקוראים שחסר להם את איך שאתה מגדיר- ההגיון הבריא וכולנו פה מכירים סיפורים לא מעטים על כך…

  18. כל עוד ואתה לא מדבר שטויות אין על מה להתווכח…

    אני ממש לא רוצה להתווכח פה עם משהו!!!
    מה זה לא משעמם לי!!!

    אבל אני אלרגי בצורה קיצונית לשטויות שאנשים מגיבים
    ומאחר ויש כאן כמה כאלה מגיבים…
    אתה תמצא אותי בהחלט מתווכח פה!!

כתוב תגובה לקוי לבטל