דפים ריקים

רשומה רגילה

ספרו של אמן צרפתי זוכה לביקוש רב, למרות שלא מודפס בו כלום.

מדהים איך 365 עמודים ריקים כובשים את לב הבריות

לפני חודשים אחדים החלה הוצאת 'סֶלֶקְטֶד הַאוּס' להפיץ בארצות האנגלו-סקסיות את  הספר Empty pages (עמודים ריקים). על הספר חתום אמן צרפתי צנוע בשם אלפונס נואל, שמתגורר למעשה בשוודיה ושם פרסם לראשונה את ספרו, בשוודית, Tomma sidor.

Tomma sidor – הגרסה המקורית, בשוודית >

הספר האמנותי התגלגל משוודיה, שם זכה להצלחה גדולה, לצרפת ולגרמניה, להולנד ולמזרח הרחוק. עכשיו הוא נפוץ בכל העולם, ואנשים נוהרים לקנותו בכל מקום שהוא.

הספר משתרע על 365 עמודים… ריקים. העמודים לבנים, נקיים, אין בהם דבר. אם כן, מה גורם לאנשים בכל העולם לרוץ ולקנות את הספר?

המדור השיג את תגובתו של האמן והריהי לפניכם.

מה הרעיון שעומד מאחורי ספר שלא מודפס בו כלום?
זה בדיוק העניין.

איזה עניין?
זה אמנות. אתה מבין באמנות?

אמנות? אמנות אַבסטְרַקְטית? קינֶטית? אמנות הלחימה?
לא. אמנות לשם אמנות. אני היוצר, האמן, אין זה מתפקידי להגדיר ולחדד את הרעיונות שעומדים מאחורי היצירה שלי. זה תפקידן של הבריות ושל מבקרי אמנות.

ודברים אלה כמובן לא מסבירים את הנהירה הגדולה אחר הספר. ניסנו לעלות כמה תגובות של קוראים לשאלה, "מדוע רכשת את הספר?" ראו ושִׁפטו.

Empty pages – המהדורה האנגלית >

  • הספר הזה אומר ב'מילים פשוטות' את מה שכל אחד מנסה להגיד כל הזמן. יש פה מחאה ברורה ונוקבת, על הרבה דברים. המלחמה בעירק. המס על ויסקי. יוקר המחייה…
  • אני קורא הרבה ספרים, ומזמן לא נתקלתי בספר שלא היתה לי עליו ביקורת. ההיפך, הספר הזה מבטא את המחשבה שלי על הרבה ספרים אחרים. יש ספרים שלא ראויים לדפוס. יש ספרים שהם פשוט יקרים מדי. יש ספרים שסתם בלי סיבה אנשים קונים אותם כמו משוגעים. הספר הזה לוקח את כל הניגודים והבעיות הלאה, ומניף אותם כמו דגל. חבר'ה, תעצרו, תתבוננו, עד איפה אנחנו רוצים להגיע עם הידרדרות התרבות.
  • תראה, [מנמיך את קולו] אני מקווה שזה לא לציטוט. אני נרקומן, אבל נרקומן עם סטייל, אני עובד בהייטק וכל הזבל הזה. [משתעל]. אני צריך ניירות עם רמה, משהו שיהיה נוח לשאת ממקום למקום, ושלא יחשיד יותר מדי. תראה, היום בסביבה של מחשבי כף יד וסלולריים רב-שימושיים, אם אתה מוציא פנקס, מסתכלים עליך כאילה אתה איזה פיראט ששלף החוצה את רגלו הימנית. אתה מבין, אני צריך לגלגל בנוחות את העשב, וזה דבר שאי-אפשר לעשות עם פַּאלְם…
  • לפי דעתי, זו מֶטפוֹרה עוצמתית במיוחד על החיים שלנו, שהם ריקים ואפסיים. 365 עמודים, שהם כנגד ימות השנה, בהם אנחנו קמים, ואוכלים, ועובדים, וחוזר חלילה. אחד הספרים המצויינים שראיתי.
  • אתה שואל למה? פשוט, זה ספר חמוד, מעורר השראה. אני בעסקי המו"לות, והספר הזה נראה לי עכשיו כמו פרויקט מצוין, שהלוואי והיה נופל לי לתוך הידיים. אין בעיות עריכה, אין הגהות, אפשר גם לתרגם אותו בקלות למגוון שפות. אמנות? לא, אין אמנות. אני משתמש בזה בתור פנקס.
  • זה ספר שאני לא מבין איך עד היום איש לא חשב עליו. אני ממליץ בחום על הספר הזה לכל אחד מהמטופלים שלי (פסיכולוגיה), אני ממש מחייב אותם לרכוש אותו, ולהשתמש בו כמכשיר לארגון המחשבות והתוכניות. מדי בוקר הם קמים, ועל פי ההוראות שלי, הם יושבים מול הספר, ומסתכלים בעמוד הריק. "זה היום שלי," הם אומרים. "הוא ריק, נקי, לבן. אני אחליט איזה יום אני רוצה שהוא יהיה. ואני רוצה אותו מאושר, פורה, נקי מדאגות!"

וכך זה נראה ביפנית >

מבירור קצר עולה שהספר יופץ בקרוב גם בישראל, תחת השם 'דפים ריקים', או 'עמודים ריקים', העורכים עדיין לא החליטו. מדובר כמובן בהוצאת פרפר היוקרתית והקונטרוֹבֶרסיאלית. (פרפר, שוב, אל תשלחו אלי את הספר הזה לביקורת, אין לי מה להגיד עליו, וגם כבר מצויים ברשותי עותקים של כותר זה בארבע שפות. תודה על ההתחשבות).

14 מחשבות על “דפים ריקים

  1. הלל כהן

    זה מזכיר לי שיחה שהייתה לי פעם עם חבר מוסיקאי. עלתה לשיחה היצירה של ג'ון קייג' (ארבע דקות ושלושים ושלוש שניות של שקט כמדומני) שהיא יצירה לפסנתר. גיכחתי שצריך לעבד את זה לתזמורת, והוא הרים את מבטו ואמר ברצינות גמורה "כן, גם אני קראתי על זה".

  2. אם כן, כל מה שנשאר זה להפיק סרט או הצגה שלא מראים בהם כלום.
    נסה לדמיין חבורה של מאה שוחרי אמנות, יושבים כשעה ומחצה בדממה אפלולית, מול במה… ריקה.

  3. טוטי

    וואיי מאגניב!!!1

    אני קונה אחד לי בעברית, ואחד לחתול שלי שהמקור שלו בצרפת, אז אקח בשבילו את הגירסה הצרפתית 🙂

    אהבתי את הקטע של הנרקומן בין כל המגיבים הרציניים זה שובר פתאום את הרצף הכבד

    חמוד!!!1

  4. א ני

    https://www.palhistory.com

    והנה ספר נוסף מקיף בסגנון הזה. גם הוא מוצג בשתי שפות (המהדורה האנגלית בעלת יותר עמודים מהמהדורה העברית), ומככב ברשמת רבי המכר של אמזון.

    רק שזה לא בהוצאת פרפר.

להשאיר תגובה

