'ספרא וסייפא' – שנה וקצת

רשומה רגילה

קצת יותר משנה לאתר זה. מזל טוב.

יומולדת, מלבד היותו יום של חגיגות, הוא גם יום חשוב שצריך לעבור אותו בכובד ראש, לנתח את השנה שחלפה, למצוא את הטוב ואת המוטב, לחפש את השיטות לייעל את העבודה, או החיים, או היצירה. להגיע למסקנות.

להלן כמה סטטיסטיקות והערות עצמיות של בדק בית, שאני חולק עם הקוראים לגבי האתר.

  •  

  • הרשימה הראשונה: שהתפרסמה בעמוד הבית של 'רשימות', מקור מוטל בספק.

  • סך הכל רשימות שהתפרסמו עד עתה: כ-75, ובכלל זה קטעים שלא פורסמו בעמוד הבית של 'רשימות', אלא נכנסו ישירות למדורים כמו 'ספרים וסדרות', וכדומה, וכן טיוטות אחדות שכלל לא פורסמו.

  • הרשימה עם סך הצפיות הרב ביותר: תמיד נזכור את הירושימה – תיאור חי. מדובר בסך מפלצתי לעומת רשימות אחרות. אני לא מוצא לכך שום הסבר, מלבד אולי, היותו של המאמר עשוי היטב. כרגע נמצא הקישור הזה במקום שלישי בגוגל, בחיפוש אחר "הירושימה". אבל זה קרה רק לאחרונה. לפני זמן-מה, אולי חודש, חיפשתי בגוגל אחר המאמר הזה, כדי להרגיע את תהייתי לגבי כמות הצפיות המוגזמת – אך הקישור הופיע רק בעמוד השלישי.
  • במקום השני בכמות הצפיות: מכונת הזמן של דה-וינצ'י. גם מאמר זה צבר כמות צפיות מוגזמת ביחס לשאר המאמרים, ולמרות זאת הוא מגיע רק לחצי מהכמות של המאמר על הירושימה. בגוגל, עם חיפוש "דה וינצ'י" מופיע הקישור בעמוד השני; עם חיפוש "מכונת זמן" – ובכן, תמצאו את המאמר במקום הראשון. אולם לא אל האתר הזה, אלא אל המאמר כפי שהוא מופיע באתר אימגו.
  • ובמקום השלישי בכמות הצפיות: בקטגוריה זו מדשדשים יחד כמה מאמרים, כל אחד מהם נוטל כרבע מכמות הצפיות במאמר של הירושימה. דברי פתיחההייקו וסמוראים ורגע אחד של חיים; מבחן קרופניק יחליף את רורשך.
  • כמות הצפיות הנמוכה ביותר: יוצר ישראלי בן מאות שנים; מבין המאמרים שפורסמו בעמוד הבית של 'רשימות'. אך זה עדיין לא ממש מייצג משום שהתבנית הטכנית של רשימה זו 'לינק', אינו מאפשר תיעוד של צפיות שלא הגיעו מתוך קישור, כמו צפייה בכל העמוד במדור הארכיון. מלבד מאמר זה, יש שני מאמרים שסך הצפיות שלהם מגוחך במיוחד, אולם שניהם לא פורסמו בעמוד הראשי של 'רשימות', ושניהם גם הופיעו באתר יחד עם עלייתו לאוויר, לא היה בהם שום דבר שיגרום לגולשים להגיע אליהם. אבסורד – צור קשר; עשרים שנה בעיתונות. עכשיו אני נזכר, שהם באו רק כדי למלא את מכסת הרשימות הראשונית שהיוותה תנאי לעליית האתר לאוויר. הרשימות האמיתיות שתכננתי למילוי המכסה, היו באותו זמן במחשב אחר, שנלקח לתיקונים.
  • המדור המשגשג ביותר: זהו בוודאי מדור "כמו אמיתי", אחריו מדור "הומור ואנקדוטות", ואחריהם מדור "סיפורים ועוד". מתוך זה אני מסיק שהאתר משמש בעיקר כבמה ליצירות.
  • המדור העני ביותר: "פנטסיה ומדע-בדיוני יהודי", היו לי בתכנון כמה מאמרים בנושא, אבל לצערי זה לא יצא לפועל. כך גם עם "ממחוזות השמש העולה", למרות שכתבתי כמה מאמרים על יפן והם נפוצו אל מדורים אחרים. נראה מה יעלה בגורלם בשנה הבאה.
  • מדורים שהוסרו: בתחילת דרכו, היו באתר שני מדורים נוספים, "לשון על הסכין", וכן "אומנות הכתיבה", שניהם היו ריקים זמן-מה עד שהחלטתי לגאול אותם מהשיממון ולמחוק אותם. במדור הראשון חשבתי לכתוב על חידודי מילים וצירופים שעלו בדעתי, אך שוב ושוב חשבתי שאלו הם בבחינת בדיחה פרטית שלא יהוו עניין לשאר הקוראים.
    במדור השני רציתי לפרסם טיפים שונים וטכניקות כתיבה, אבל הדבר לא היה מובן מאליו. אחרי הכל, העבודה שלי לא מוכרת, לפחות לא בציבור הכללי, ולטעמי יהיה זה מוזר, שיקום מאן-דהו ויתחיל להציע טכניקות כתיבה לאנשים שלא הכירו את שמו ואת כתיבתו. אישית, לא ארצה להפנים טיפים מאת סופר שאין מאחוריו לפחות חמישה או עשרה ספרים.
    במהלך השנה הרהרתי בדבר, ומצאתי שככל שהסופר כתב פחות, כן בוער בו יותר היצר להציע לאנשים טיפים ודרכי כתיבה נאותות. ניתן למצוא סופרים שכתבו כמה סיפורים קצרים ועוד ספר או שניים, והם מתאמצים לפרסם שיטות סיפור וטכניקות פלא ליישר את החוטאים בכתיבה. לעומתם אנחנו רואים סופרים שמאחוריהם עשרה ועשרים ספר ואין בפיהם שום טיפ, גם אם ישכנעו אותם בדמים מרובים, אין בכך כדי להוציא מהם טיפים ושיטות כתיבה. וזה לא עניין של שמירה על איזה סוד, זהו תהליך שמתרחש בנפש הכותב. סטיפן קינג לא הצליח לכתוב יותר מפרקים בודדים בנושא טכניקות כתיבה בספר ששמו 'על הכתיבה'. מארק טוויין התריע בסופרים מתחילים לקבל ביקורת ולהבין ש'טכניקות' הכתיבה שלהם עדיף שיתפוגגו.
    אחרי שהתפרסם המאמר פתח מילוט – ראיון, שעוסק ברובו בטכניקות כתיבה, קיבלתי תגובות מקוראים שביקשו טיפים נוספים או לפחות הרחבה של אלו בהם דובר במאמר.
    עכשיו אני שוקל להחזיר את שני המדורים הנ"ל, עם פחות נקיפות מצפון. נראה.
  • מאמרים שהוסרו: בסך הכל היה מאמר אחד שפורסם, וזמן-מה לאחר מכן הסרתי אותו בשלמותו מהאתר. מתוך איי-קון 2004: מסיבת בופינים חשאית, אי-אפשר להגיע אל המאמר הזה משום מקום אחר.
  • המאמרים שקיבלו את סך התגובות הרב ביותר: משוך את המייל שלך בחזרה; וכן הסמיילי מאיים על כבוד הספרים, שניהם עם 16 תגובות כל אחד.
  • תגובות שהוסרו: במהלך השנה הסרתי בסך הכל 2 תגובות. בשני המקרים היו גידופים שלא הופנו אלי, או אל נושא המאמר או האתר, אלא סתם גידופים והשמצות בעלמא, הרי זה כמו להציב את המקרר בחדר השינה, ואת שטיחון הכניסה לבית כמפה לשולחן, בעל-הבית נדרש להשיב את הסדר על כנו.
  • אתר או בלוג: קוראים חישבו ומצאו, וגם שיתפו אותי בכך, שבכל האתר לא מוזכר דבר עלי, האיש, והם אף מתקשים לנחש את גילי ופרטים אישיים אחרים. ובכן, למעשה יש כאן הפרדה ביני הסופר, לביני האיש. הסופר שכאן, מציע את מרכולתו, אתם יכולים לקרוא ברחבי האתר. ואילו האיש, לא ממש מעניין, ולכן אין לו כאן דריסת רגל.
  • "פרטים נוספים": כשאחזור ארצה, אשנה את מה שכתוב שם.
  • "ספרים": שנה שלמה עברה ועדיין לא הצלחתי למלא את העמודים של מדור הספרים, באחד הספרים, "ושמחת בחייך", אף לא הצלחתי להשיג סריקה של העטיפה. איזו רשימה. אני מתנחם בכך שיש מספיק מידע על "טעות אופטית" וכן על הסדרות.
  • במהלך השנה הייתי בחו"ל פעם אחת, ואחר-כך שוב, אבל לא ראיתי בזה עניין לאתר, הרשימות הללו היו רמזים כדי לנקות את המצפון.
  • ברגעים אלו אני בדרך לחו"ל, לא אוכל להגיב על מכתבים. מי שרוצה עדכון על חזרת האתר לפעילות, מוזמן להירשם ברשימת התפוצה, מצד ימין. אם קשה עליכם לקבל עדכונים שוטפים, תוכלו להירשם לקבלת עדכון חד-פעמי: שליחת טופס דרך מנגנון 'כתבו אלי', ובשדה התוכן לכתוב: עדכון.

ישראל-אימג'ס 

שנה טובה ומתוקה לקוראַי היקרים, לשכֵנַי ב'רשימות', ולכל עם ישראל.
תודה על הקריאה, תודה על התגובות, המכתבים, הרעיונות. תודה על כל מילה.

שלכם בכל עט,
נחמן

מודעות פרסומת