היום יום-הולדת, לקיסר יפן

רשומה רגילה

היום בן 71. הקיסר אַקיהיטוֹ

 

חג לאומי ביפן: ברוך שחָלַק מכּבודו לבשר ודם.

היום נחגג ביפן חג לאומי, אשר התאריך שלו משתנה מעת לעת, ונקבע על פי יום-ההולדת של הקיסר המכהן. אקיהיטוֹ הוא הקיסר ה-125 בשושלת הקיסרית, היום בן 71. המיתולוגיה היפנית מייחסת את ראשית השושלת באלת השמש, אמאטֶרסוּ אוּמיקָאמי, ושושלת זו לא התחלפה מאז הקיסר הראשון של יפן, ג'ימוֹ טֶנוֹ, ועד עתה.

היום, החל מהבוקר ועד אחר הצהריים יורשו מבקרים לחצות את הגן המרהיב בארמון הקיסר, לנופף בדגלים ולאחל מזל טוב בעל-פה אל הרוח או בכתב על ספר האורחים. הקיסר, יחד עם יורש העצר והמשפחה הקיסרית, יצפו באזרחים הנלהבים מתוך גזוזטרות מקוֹרוֹת.

כבודו של הירוהיטו תמורת טובת האזרחים

לפני כ-58 שנים, נדמה שמוסד הקיסרות עבר טלטלה, ואולי אף תמורה, לפחות בעיניים מערביות. אביו של אקיהיטוֹ, הקיסר הירוֹהיטוֹ, נאלץ להתמודד עם אחד המשברים הקשים שעברו על יפן, מלחמת העולם השנייה. בסיומה בחזית היפנית, קיבל עליו הירוֹהיטוֹ את האחריות למלחמה ואמר שהוא מוכן לשאת בעונש. הוא עשה זאת מתוך הבנה ורצון בטובת ארצו. עוד הרבה לפני כן, לפני ההפצצה האטומית, הוא כבר ביקש להיכנע אף ללא תנאי. שוב, הדבר היחיד שחפץ בו, היה שלום האזרחים, הוא לא חס על כבודו, ובעת שנגע הדבר בנזק לאומי הוא לא החשיב את מעמדו כקליפת השום. שלא כמו רודנים או בעלי תפקידים אחרים סביב העולם, אשר בגאוותם הגדולה אינם מוכנים לזוז מדבריהם, או לעשות דברים טובים, מחשש שמעמדם או כבודם ייפגעו.

הכבוד זה לא הכל. הקיסר הירוֹהיטוֹ

 

ולא די בכך. הקיסר הירוֹהיטוֹ היה מוכן להכריז קבל עם ועדה שהוא אינו אל. והוא אכן עשה זאת, יחד עם ברכת ראש השנה של 1946. הדבר זעזע את אמוֹת הסִפּים. האמונה היפנית התערערה, ודומה היה שהמהות האלוהית נחשפה כבלוף. היפנים האמינו בלב שלם שיפן לא תפסיד לעולם, משום שיש לה אל שמגן עליה, וכל איש ואשה מוכנים היו למסור את נפשם עבור אֵל זה. והכל התנפץ בסוף המלחמה.

עוד מילדות קיבלו היפנים את החינוך בבית-הספר, שהקיסר הוא אל ומוצאו אלוהי. ולכן לא היה כל ספק בלבם. עד סוף המלחמה. אז ישבו מאות אנשי צבא ואזרחים וריטשו את בטנם בסֶפּוּקוּ, באמצעות חרב, קליע או רימון נפץ.

נו, מה מוצאו של הקיסר?

היום לא מלמדים בבתי-הספר היסודיים דבר וחצי דבר על מוצאו של הקיסר, אלא מתארים אותו כדמות וסמל יפני. המורים הם שמאלנים, הם טוענים שמוסד הקיסרות הוא בושה והחברה היפנית כמוה ככל כחברה אחרת. פוליטיקאים יפניים ממפלגות הימין מנסים לשנות את זה, לעיתים אף בפעולות מעט קיצוניות; לדוגמה, לפני שנים מעטות, ערכו והוציאו לאור מחדש את ספרי ההיסטוריה היפנית עם עדכונים 'מיושנים', והשתדלו לכפות את המהדורות המחודשות שלהם על מערכת החינוך. באזורים אחדים הם די הצליחו, טוקיו ביניהם. אולם במקומות בהם יש רוב שמאלני, כמו הירושימה ואוקינאווה, התפרצו האזרחים בהפגנות, ודחו את הספרים החדשים.

מתוך שיחות שקיימתי עם אנשים יפניים בנושא עדין זה, נראה שהדעות חלוקות. יש כאלה שעדיין מאמינים שהקיסר צאצא ישיר של אלת השמש, אבל מאמינים אלה הם כבר הרבה זמן במיעוט גדול. למעשה ניתן לומר שבתודעה הקולקטיבית עומד הקיסר כסמל יפני וכאמונה עממית, ומייחסים לו קדושה כלשהי, איש-איש לפי אמונתו. אנשים מבינים שהוא בן-אדם אך חולקים לו כבוד, לפחות בשל הייחוס הקדום שלו, והיותו משמש ככוהן עליון של דת השינטו.

לגבי מוצאו של הקיסר, ובכן, הסברה הנפוצה בדעת הבריות שהקיסר הִנו צאצא של אמטרסו אלת השמש, אולם עבור רובם, תפיסה זו מטושטשת והיא עומדת היכן שעומדים הסיפורים והמשלים הפורצים את גבולות ההיגיון או הדמיון. אנשים ספקניים במידה מסוימת, אולם חוששים בתודעתם לדחות לגמרי את האמונה העממית.

כמה שלווה יש כאן? הארמון הקיסרי

 

 

הלחץ שמאחורי השלווה

יש כאלה שחשים מעין רחמנות למצבו של הקיסר ומשפחתו המתגוררים בארמון. למעשה נראה שהם כלואים שם, אסור להם לצאת ולבוא כרצונם, הקיסר לא יכול להחליט על טיול לילי או אחר, אין להם זכויות הצבעה, אסור להם לצחוק, אסור להם להתלבש כגחמתם.

יש שבתוך לבם מבקשים למענם קצת יותר חופשיות. לפחות כבני מלוכה אירופיים. אולם הם מתנחמים בכך שמצבו של הקיסר הנוכחי הוא טוב יותר ממצבו של אביו, הקיסר הירוֹהיטוֹ. עליו בכלל נאסר לחייך, או לומר את אשר עולה על לבו, ואף לענות תשובה כמו 'כן' או 'לא'. היה עליו להשתמש בהברה היפנית לתשובה סתמית ובלתי-מחייבת: "אַהָה, סוּ". לפי המשתמע בתקשורת היפנית, הקיסר הנוכחי ניחן בפתיחות יותר מאביו, אך בכל זאת, אין לו ממש אפשרות להחליט, אומנם מותר לו לחייך, חיוך צנוע ונימוסי, אך אסור לו בתכלית האיסור לצחוק או לבצע 'חיוך קולני'.

הנסיכה מאסאקוּ

סיפורה של הנסיכה מאסאקוּ הוא כמאה עדים למצבם העגום של שוכני הארמון. מאסאקוּ היא רעייתו של בן הקיסר, והיא אינה קרובת משפחה אשר חייתה בארמון, אלא הגיעה מבית עירוני. עד שהגיעה לארמון, כבר נודעה כאשה מוכשרת ומשכילה ושימשה כדיפלומטית. מאז שנכנסה לארמון, נאלצה הנסיכה מאסאקוּ לנטוש את עיסוקיה האחרים, לעזוב את הדיפלומטיה, ולהיכנס לנעליים, פשוטו כמשמעו, שהכתיבו לה אנשי משרד הארמון, אשר מפקחים וקובעים את אשר ייעשה וייאמר.

לפני כשנה אושפזה הנסיכה מאסאקוּ, ואובחנה כסובלת מדַחַק דִכּאוני ברמה של קריסת עצבים. בתקשורת לא ממש פירטו את הסיבות בעטיין הידרדרה למצבה, אולם רווחת הדעה כי חייה הכפופים לאנשי משרד הארמון, הפכו ללא נשוא. היא לא היתה רגילה למצב כזה של לחץ, ואי-יכולת לחיות את עצמה. מחוץ לארמון היא חייתה את החיים אמיתיים שלה. מדבָרים אלו אפשר להסתכל היום ברחמנות משהו על הקמטים בפניו של אקיהיטוֹ, ולהבין אותו.

מזל טוב

כאן אנו יכולים לראות שוב את דרכי השלום והנועם של תורתנו הקדושה. הקדוש-ברוך-הוא, אשר חל איסור חמור להזכיר את שמו לשווא – מוותר כביכול בעניינו של המלך, ובעת שאנו רואים מלך מאומות העולם, מצווה עלינו לברך בשם ומלכות, "ברוך שחלק מכבודו לבשר ודם". ואין זה עניין של מה בכך, אם עלינו להזכיר את שמו של הקדוש-ברוך-הוא, ולכבד את המלך האנושי בחלק מהכבוד האלוקי – הרי זה רק משום שהשורש שלו הוא ממקום גבוה מאוד. רבי נחמן מונה כמה אנשים אשר בכוחם לברך ובקשתם תתקבל, ביניהם יש את העשיר, הגיבור, והמושל. מכאן שעושר, גבורה, או ממשלה, אינם גשמיים גרידא, אלא מקורם בשורש עליון.

ובכן, אוֹתַנְגִ'יוֹאוּבי אוֹמֶאדֶאתוֹאוּ, אַקיהיטוֹ-טֶנוֹ הֵייקָה. או בלשון הקודש: כל טוב ליום הולדתך, הקיסר הנכבד אַקיהיטוֹ.

קישורים

אתר רשמי של סוכנות משק-הבית הקיסרי, משם גם התמונות בעמוד זה.

אתר לא רשמי של המשפחה הקיסרית.

מעוניינים לבקר בארמון הקיסרי? תתחילו מכאן.

מודעות פרסומת

7 מחשבות על “היום יום-הולדת, לקיסר יפן

  1. קורט קוביין

    כבר שנים שאני מעריץ את קיסר יפן,וכל החדר שלי מלא בתונות ופוסטרים שלו,כולם חושבים שאני מוזר,אבל מה הם מבינים??
    אז קדימה,חברים,בוא בנפצח בשיר עליז:
    היום יומהולדת
    היום יומהולדת
    לקיסר יפן!
    זר לו פורח
    וחג לו שמח
    היום יומהולדת לקיסר יפן!

    נ.ב.- מי דואג לעוגה?
    או שהוד קיסריותו,בטח במקום עוגה יעדיף איזו זוועה ממה שהם נוהגים לאכול שם,טופו,סושי,או השד-יודע-מה.

  2. קורט קוביין

    הידיעה שלך כל-כך שימחה אותי,שהמקלדת שלי התבלבלה…
    בכל אופן,שיר כבר יש,זאת אומרת טקסט,עכשיו אולי נבקש יםה ממושיק עפייה,שיחבר לזה גם "לחן"?

  3. גרי אפשטיין

    אני במקרה אחיו המכוער של קיסר יפן ובגלל שאני כל כך מכוער לא נהייתי קיסר יפן אז אל תתחיל עם הלגלוג שלך כי יש פה אנשים במדינה שזה לא כל כך קל להם היום הזה.

  4. קורט קוביין

    אני מעריץ את קיסר יפן,עוד מנעוריי הדוויים….
    והיה ראוי,אגב,שכל מדינת-ישראל תתעניין בזה,ותחגוג גם כן,כולל חופשה לעובדי-הממשלה וחגיגות המונות ברחובות,זיקוקים וכו',אבל אצלנו,כרגיל,מתעניינים רק בפופיק של עצמנו,ובבעיות שוליות,כמו ביטחון ופיגועים,והתנתקות,ושאר זוטות כאלה.
    נו,שוין,מה אפשר לעשות.

  5. קורט קוביין

    אני שמח לגלות לך,שלא נבחרת לתפקיד לא בגלל הכיעור שלך,אלא בגלל שאתה נוטריון.
    ביפן לא אוהבים נוטריונים.
    כלומר,אוהבים,כן,אבל בתור סושי.

  6. שניאורסון

    תורתנו הקדושה מבטיחה שאפילו חסיד שוטה אחד לא יחשוב שאני המשיח. איזה נאורים אנחנו לעומת היפנים הפרימיטיביים!

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s