מבוא לפנטסיה ומדע-בדיוני יהודי

רשומה רגילה

מאמר זה חונך מדור חדש באתר, 'פנטסיה ומדע-בדיוני יהודי'. נציג כאן כמה רעיונות וניגע בנקודות כלליות בתחום, ביניהן כאלה שיפורטו בעתיד. כך גם נבחן את הקווים המנחים שמעצבים את המדור.

א. אלמנטים

במדור זה של פנטסיה ומדע-בדיוני יהודי, ננסה לגעת אם באריכות, אם ברפרוף, בנושאים שונים מרחבי היהדות, שיכולים לשמש כמוטיבים או אלמנטים מִשניים ביצירות של ספרות ספקולטיבית. היהדות מספקת כר נרחב ביותר של אמונות, ניואנסים, תפישות והתעמקויות. הקבלה והחסידות מחדשים שוב ומציגים את הדברים שהם מעבר לעולם שלנו, תוך ירידה לפרטים. אשתדל לתת הַקְבָּלָה מדעית, או הבחנה לשימוש מודרני של ממצאים עתיקים, אולם כותבים מוכשרים יוכלו לעשות זאת גם בלעדַי.

דגימה של פנטסיה ומדע-בדיוני יהודי, על קצה המזלג ממש, מתוך מדרשים וספרי חסידות:

  • שדים מקיפים אותנו. ולכן הנפת סכין באוויר, יכולה לסכן את המניף במקרה ופגע בשד חולף, שיבקש לנקום. בהמשך גם אספר לכם, מדוע מתעבים השדים במיוחד את הבנאים והקבלנים.
  • דמות הרוצח תיחקק לעד בתוך אישוניו של הנרצח. אולי אפשר בשיטה זו ללכוד רוצחים נעלמים?
  • חיות ועופות שאינם מוכרים לנו, אך מפורטים בספרי קבלה וחסידות. שמעתם על עוף שאין לו רגליים וכל חייו הוא רק מרחף. או עוף שאינו משתין לעולם. או זוחל שנוצר מן האש, אשר מדמו אולי אפשר לייצר בגדים חסיני אש שיצעידו קדימה את עולם הבטיחות מפני אש?
  • בעשבים טבועות התרופות לכל חולי שהוא. כל עשב מקבל את כוחו מכוכב השייך לו ומזל המעודד אותו לצמוח. והכוכב הזה מקבל את כוחו מהכוכב שמעליו, וגם זה מושפע מהכוכב שמעליו, וכך עד לשרים ולמלאכים אשר בשמים. שילוב מנצח של בוטניקה ואסטרולוגיה אולי יוכל למצוא תרופה לסרטן ואיידס.
  • העולם שלנו נברא מאותיות הא'-ב'. השולחן הזה, החתול שבחוץ, השכן שלי, אני, אנחנו מורכבים מצירופים של א'-ב'. היו צדיקים שהצליחו לפענח את הקוד הזה ולחולל מופתים.
  • קצת קשור לנקודה הקודמת, אך עומד בפני עצמו: יצרן החלומות היהודי. גם מה שאנחנו אוכלים, לפי האמונה שהזכרתי קודם, מורכב כמובן מאותיות. הלחם הזה, התפוח, הבורשט, הכל מורכב מאותיות. מי שיידע את הצירוף הנכון של המאכלים כדי לכוון לצירופים מסויימים, יוכל לחולל שינויים בתוך הגוף שלנו, כולל רפואה, נזקים, מעקב, והחשוב מכל, לגרום לנו לחלום את החלומות שבאו מהצירופים. כי, שוב, לפי האמונה שלנו, סוג האוכל קובע את טיב החלומות.

ב. מקורות

וכן להפך, ממוטיבים נפוצים וידועים כמו מיתוסים ואגדות – אל המקורות שלהם, תוך התבססות על מדרשים ומאמרי חז"ל.

הרי כמה מהם:

  • היו יצורים שמפאת גודלם לא יכלו להיכנס לתיבת נוח. דינוזאורים, ממותות?
  • גלגולי נשמות והנשמה במהותה.
  • חייזרים, וסוגים שונים של בריות דמויות אדם.
  • ועוד תֶּמוֹת מפורסמות.

ג. הלכה

התקדמות המדע בימינו מציבה לעיתים ספקולציות ושאלות הלכתיות שניתן לראות בהן גבול בין בדיון למדע מציאותי.

כמה סוגיות:

  • בשליחות לחלל, שם הזמן כידוע אינו דומה לזה שעל כדור הארץ, כל-כמה זמן יצטרך האסטרונאוט להתפלל? מבחינת הזמן כיצד גם ישמור שבת, מתי יתחיל, מתי יסיים?
  • כיצד מתייחסת היהדות לאפשרות של מסע בזמן? ואינני מתכוון כאן לאפשרות הטכנית, אלא לזו הרעיונית. תעתוע או שינויים בעבר או בעתיד, מלבד השאלות המוסריות, נובעות גם כמה שאלות הלכתיות.
  • אנו זוכים לקבלת שכר רוחני על מצוות שקיימנו, היכן עומד אנדרואיד, או רובוט, שבבוא העת יוכל לקיים מצוות או מעשים טובים?
  • ההבחנה של ריבוי יקומים, מן הסתם עומדת במבחן התפישה היהודית, שהכל כבר נקבע, מרגע שנברא העולם ועד לרגע שהוא ייחרב, אכן?
  • יצור שנולד משיבוט, מה דינו? האם הוא מצטרף למניין?
  • וגם, אדם עם שני ראשים, על איזה ראש עליו להניח תפילין. ודיונים כאלה ואחרים המופיעים בתלמוד.

ונקנח בדבריו של ד"ר עמנואל לוטם, מבכירי המתרגמים של מדע בדיוני ופנטסיה בארץ. מובא מתוך ראיון שנערך עמו בעניין 'שר הטבעות' ופנטסיה בכלל:

"אבקש להצביע על נקודה מעניינת בנוגע לפנטסיה. מעטים יודעים זאת, אבל עולם המיתוס היהודי עשיר ומורכב לא פחות מן הנורדי או הגרמאני! לדוגמה, כשהצטרכתי פעם לבדוק שמות של מלאכים, גיליתי להפתעתי שהמיסטיקה היהודית מזהה עשרות אלפי מלאכים בשם ובתכונות, ומספרת סיפורי עלילה על רבים מהם. יש כאן אוצרות בלומים, שהאורתודוקסיה היהודית מתעלמת מהם וכל שאר היהודים פשוט אינם יודעים עליהם. אני משוכנע שמחבר מוכשר שישאב מן המעיינות האלה יוכל להצליח יפה מאוד."

לסיום, עלי לסייג ולומר, שאין כאן חלילה כוונה לומר שהאלמנטים שנשאב מן היהדות ונשלב בספרות ספקולטיבית – הם אגדות ובדיון בעלמא, אלא אנו מכנים אותם כך, פנטסיה ומדע-בדיוני, רק משום שזו ההגדרה הנפוצה כיום. הגדרה בעייתית, וכבר דנו בכך.

קישורים:

  • רשימה של ספרי מסתורין ומדע-בדיוני עם הֶקשרים יהודיים, בתוספת פרטים
  • ביבליוגרפיה ארוכה אך דלת-פרטים של ספרי מדע-בדיוני ופנטסיה יהודיים
  • סקירה כללית על מדע בדיוני יהודי בארץ
מודעות פרסומת

12 מחשבות על “מבוא לפנטסיה ומדע-בדיוני יהודי

  1. בנו

    הקישורים במאמר גרמו לי להתוודע לראשונה אל קיומו של ז'אנר פנטזיה יהודית. מלבד אגדת הגולם, נדמה תמיד היה כי היהדות היתה עסוקה מידי וטרודה בחשיבות עצמית מכדי לפתח את הז'אנר הזה.

    יוצרים ישראלים צעירים רבים כותבים סיפורי פנטזיה על ערפדים בפריז, פשוט מכיוון שאינם מודעים לקיומה של תשתית פנטסטית יהודית. אני מקווה שסדרת המאמרים שלך תהיה מקיפה ויסודית דיה כדי למשוך יוצרים אל רנסנס של הפנטזיה היהודית.

    אני, על כל פנים, מסוקרן ביותר.

  2. מלבד הגולם אליו גם המיינסטרים האורתודוכסי מתייחס כפנטזיה, סיפורי השדים המופיעים במדרשים, בתלמוד ובקבלה לא נתפסים כפנטזיה ובודאי לא נכתבו ככאלו שהרי לחלק לא מבוטל יש השלכה הלכתית – לא לשתות זוגות, לא ללכת בשדה בלילה וכו' כמו גם המרשם "איך לראות שדים" (משהו עם אפר של חתול שחור לדורותיו).

    כמובן שסופר יכול לרקוח מזה מטעמי פנטזיה "יהודיים"

  3. בנו – אכן, זו אחת המטרות. לעודד כתיבת פנטסיה יהודית.

    אורן – 'המיינסטרים האורתודוכסי' מתייחס לגולם כפנטסיה? לא חושב. זה שייך לסיפורי מופתים של צדיקים מדורות עברו, כך גם היחס לסיפור. וגם לגביו יש שאלות הלכתיות, אם נניח מתרגשות צרות חדשות על ישראל, האם רשאי מקובל בן ימינו לעורר מחדש את הגולם? והרי יודעים היכן הוא נמצא.
    ואתה צודק לגבי השדים.

    בכל אופן, בדיוק מסיבה זו כתבתי את המשפט הסוגר, הסתייגות. אנחנו לא מפקפקים בחז"ל, אנו שואבים מדבריהם, מלטשים ומשלבים ביצירות ספרותיות, שבמקרה הזה קרויות 'פנטסיה' או 'מדע-בדיוני'.

  4. עודד

    ספר פנטסיה מצויין שמתאים אולי לנישה שאתה מציג/ע, הוא Feet of Clay, של טרי פראצ'ט.

    ———–ספויילר——————
    למעשה הספר כה מתאים, עד כי שיטת פיענוח הרצח שהצעת מיושמת בו הלכה למעשה…

  5. יכול להיות שאני טועה אבל ההתייחסות הישירה של המיינסטרים האורתודוכסי לגלמים היא בגמרא בסיפור על רבא ורב זירא (?) שהיו יוצרים עגל מערב שבת לערב שבת ובאחת הפעמים אחד מהם (כבר לא זוכר את הסיפור והמקור) ברא גולם והשני "רצח" אותו ואמר לו "תוב לעפרך".

    אני לא מכיר טקסטים בספרות ההלכתית המיינסטרימית שמתייחסת לבריאת גלמים (זה שאני לא מכיר לא אומר שזה לא קיים) ולא מכיר דיונים בספרות השו"ת על האופציה להעיר את הגולם.

    אני דווקא אשמח לקבל הפניות לדיונים הלכתיים על הגולם של המהר"ל.

    ואגב, עכשיו נזכרתי, יש סיפור של סינתיה אוזיק (סופרת אמריקאית יהודיה) בשם "פוטרמסר וקסנטיפה" או משהו כזה והוא על קרייריסטית -שכלתנית מניו-יורק שבוראת גולם ועל היחסים בינהם.
    הספור תורגם לעברית ומופיע בקובץ ריחוף (שהיה לי פעם ואבד)…
    במקור הספר נקרא levitation

    אנחנו יודעים איפה הגולם? האם הסיפור על העליה בפראג הוא לא חלק מאותו סיפור על הגולם?

  6. רפאל

    סליחה לכל אלה שקשה להם להאמין שצדיקים בקנה מידה שהיו לנו פעם היו מסוגלים לייצור גולם. אז דעו לכם, שישנו "ספר היצירה" שהמקובלים משתשים בו ושם על ידי כוונות ויחודים כתוב איך יוצרים גולם. גם המהר"ל מפראג השתמש בזה. יתירה מכך, אני אישית הייתי בפראג ושם, גם הגויים ששומרים על המקום מצביעים בחיל ורעדה על עליית הגג ששם נמצאת גופתו של הגולם ועוד הם מספרים שבזמן מלחמת העולם השנייה הגרמנים התלוצצו על קיומו של הגולם, עלו על הסולם שהיה שם,ומיד מתו.משראו זאת הגרמנים החליטו לשבור את הסולם בכדי למנוע סכנה לחיילים אחרים שלהם.

  7. אני לא אוהב לעסוק בגולם בהקשר של פנטסיה ומד"ב יהודי, ודווקא משום שהוא מהווה כר כה נרחב לפנטסיות ורעיונות – המִלכוד ליפול בפח הקלישאה הוא עצום. אם אין לך רעיון ממש, אבל ממש מפתיע, שומר נפשו ירחק.

    אורן – תוכל לעיין בדבריו של שכננו אלי אשד, שמאמריו פרושים על פני הרשת, ובהם הוא מיטיב להקיף את נושא הגולם וגלגוליו השונים.

    עודד – תודה שהבאת את הנקודה הזאת לתשומת לבי. מרתק.

  8. א ני

    בעתון משפחה היה פעם כתבה על הגולם

    ולגבי החיה שקימת מהאש יש מחלוקות כל כמה זמן היא יוצאת

  9. נאקימושי ג'ימו

    נחמן,שרלוק הולמס כבר ערך אינספור ניסויים באפשות שהעלית לגבי הרוצח שנשמר בעיניים ומצא שאין בזה שום אמת . הוא גם הצליח להפחיד את דוקטור וואטסון עם העיין בכוס<:-0…למי שמכיר את הסיפור זה ממש בהתחלה .ולמי שלא-מאוד מומלץ לקרוא.או לראות את הסרט.
    לגבי הזוחל שיוצא מהאש-זה נקרא בלשון התלמוד"סלמנדרה".יצור שדומה לעכבר ו…כן,יש מחלוקת כל כמה זמן הוא יוצא מהאש.
    לגבי הגולם-גם הגר"א יצר.וגם עשרת השבטים(לפי דעה אחת במדרש)יצרו גולם של אשה , ועל זה יוסף חשד אותם בעריות.

  10. אפרופו

    אפשר לציין את הספר "סיפור חייך" של טד צ'יאנג ובו כמהסיפורים עם מוטיבים רלוונטיים.

    יצא בעברית ב־2003 בהוצאת אופוס, בתרגום רחביה ברמן.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s