מכונת הזמן של דה-וינצ'י

רשומה רגילה

הוא הקדים את זמנו בכמה המצאות חשובות ותגליות מדהימות, אך ללא ספק מדובר כאן בפסגת יצירתו, מכונת הזמן שהגה, ומן הסתם גם עשה בה שימוש שהביא בסופו של דבר למותו בטרם עת. החוקרים והביוגרפים חלוקים.

המחלוקת הגדולה

סיפורי המצאות המלחמה שלו נפוצו בין הבריות, היה זה רק כדי להסתיר את הפיתוח החשאי שלו.

בהודעה רשמית למגזין המדע 'סַיינס מַאשינְס' חשף 'מוזיאון כלי הרכב טריודה' את המצאתו החשובה ביותר של ליאונרדו דה-וינצ'י: מכונת זמן שלו. עברו כחמש מאות שנה מאז הותיר דה-וינצ'י את עזבונו בעליית גג קודרת בתוך מצבור של זבל וספרים מאובקים. ומאז, מדי תקופה אנו משתגעים מחדש לנוכח עומק הבנתו ורוחב ידיעותיו, נראה שאלו חצו את גבולות המוח והדמיון של בני תקופתו והפליגו הרחק אל זמנים אחרים. תרתי משמע.

כעת ממתין עולם המדע לתוצאותיו הסופיות של ניתוח השרטוטים, המבוצע על-ידי שתי קבוצות של חוקרים, שהיו עד עתה חלוקות בדעותיהן כמעט בכל נושא הקשור בחייו ופועלו של דה-וינצ'י. ניתוח השרטוטים מתקיים כבר מעל שנתיים, ו'מוזיאון טריודה' אשר שרטוטים אלו נמצאים בבעלותו, סיכם מראש שבתאריך זה יפרסם באופן רשמי את ממצאיו, מבלי להתחשב בתוצאות הסופיות. כצפוי, חלוקים החוקרים בדעותיהם. החוקרים של 'קוויטשר – בית מחקר למדע', הקרוי, אגב, על שמו של אוגר ששימש כחיית מחמד אצל בתו של מיליארדר אוסטרי, מדברים על נכונות העניין, אולם כל השיחות שלהם לא היו רשמיות אלא כאלה שנערכות בשעות ערב עם ידידים או בדרך אגב בקפיטריה של בית המחקר, מול קפה מריר ועוגה בשרית.

לעומתם אנשי 'מכון המחקר האוניברסיטאי של שיקאגו' שאומנם לא מפריכים את העניין, אבל מבקשים להתייחס בזהירות להצהרות ורעיונות שלא אומתו. הם מוסיפים שם, שאכן, חייו של דה-וינצ'י מלאים סתירות ורצופים תהיות, וכמובן שעדיין לא סיימנו להבין עד היכן הגיעה ידו של ענק הרוח הזה.

ובבית קוויטשר עמלים החוקרים על השלמת הפָּזל שלהם, והם עושים זאת בהצלחה ניכרת, תוך מילוי שיטתי של חורים ופערים שקיימים בביוגרפיה הרשמית של דה-וינצ'י, שפורסמה בתחילת שנות ה-90 דווקא על-ידי הביוגרפים של המכון האוניברסיטאי, ה'מתחרה'.

המכונה קורמת עור וגידים

לעתים רק היה בוהה בציור הלא גמור שלו במשך שעות וימים ושבועות, לעתים היה מוסיף עוד כמה משיכות מכחול זעירות.

לדברי קוויטשר הכל התחיל בעת ששליט מילאנו, לודביקו מורו, ספורצה, זימן את דה-וינצ'י באמצעות מכתב ששיגר אל לורנצו המפואר, שביתו היה תמיד פתוח לאמנים. דה-וינצ'י עבר למילאנו והתגורר בארמונו של השליט. שם החל בבניית אנדרטה ולאחר מכן למשך 17 שנים אימץ את מוחו בהמצאת כלי נשק שונים, תותחים על גלגלים וסדרה של קני ירייה המסוגלים לירות במקביל, משוריין ממונע, פצצות ופגזים ורימוני נפץ. וגם תכנוני ביצורים וערים בבנייה יעילה.

סיפורי המצאות המלחמה שלו נפוצו בין הבריות, היה זה רק כדי להסתיר את הפיתוח החשאי שלו, מכונת הזמן. דה-וינצ'י שלט כמעט בכל תחומי המדע והחיים, החל ממכונאות ואדריכלות, רפואה וניתוח, אסטרונומיה ומתמטיקה, אדריכלות וציור. עם ידע המקיף עולם ומלואו ומוח מחונן התיישב דה-וינצ'י לבנות את המערכת שתוביל אותו מזמן לזמן.

הניסוי הממשי שלו במכונת הזמן התקיים בעת העבודה על היצירה 'הסעודה האחרונה'. ציור זה, כידוע, לקח לו זמן רב שעבר בהרבה את הצפוי מאמן מוכשר כמותו מול עבודה בסדר גודל שכזה. הפתרון, לדברי החוקרים של קוויטשר, נעוץ במכונת הזמן שלו. דה-וינצ'י, שהיה אדם זהיר שבזהירים, לא הפעיל את המכונה שלו תוך כוונון לעשרות שנים אחורה או קדימה, את זה הוא השאיר לדמיונם הפרוע של סופרים ומפיקים מתקופות אחרות. הוא בחן את המכונה באמצעות שליחתו לזמן של יום או יומיים קדימה.

הפרדוקס שכמעט הרג את דה-וינצ'י

רבים מכִּתבי המצאותיו אבדו בפצפוץ חדגוני של אש באח, אחרים נשחתו במים וחומץ, אחרים כוסו בשכבות של דיו.

מסופר, שדה-וינצ'י לא צייר מדי יום, לעתים רק היה בוהה בציור הלא גמור שלו במשך שעות וימים ושבועות, לעתים היה מוסיף עוד כמה משיכות מכחול זעירות. כעת אנו יודעים כי דה-וינצ'י יצא מדעתו לנוכח הפרדוקס שעמד בפניו. הוא כנראה נבהל מהאפשרות שהוא למעשה יכול לראות את הציור שלו כבר מצויר על הקיר, עוד בטרם צייר אותו, וזו הסיבה אם כן להתבוננות חסרת הפשר שלו בציור. הוא ניסה לזכור מה ראה בציור אליו הגיע באמצעות מכונת הזמן, ואם אכן הצליח לזכור בדיוק, מה יקרה אם יחליט עכשיו על שינוי, או להמשיך דווקא בקטע אחר בציור.

אז החל דה-וינצ'י לחשוש שהזמן הרב בו הוא עובד על הציור לא מתקבל על דעת הבריות, ומיד הפיץ את השמועה שהוא פיתח טכניקה חדשה של ציור, והדבר לא עולה יפה עם טיח הקירות. אבל הסיפור הזה רק נועד לגנוב עוד זמן. מאוחר יותר הבין שהוא עומד לאבד את שפיותו, הפרדוקס היה למעלה מכוחותיו הפיזיים והרוחניים והוא נטש את הציור באמצעו.

מילאנו נכבשה על-ידי הצבא הצרפתי ודה-וינצ'י עבר לוונציה ואחר-כך לפירנצה. כל אותו זמן הוסיף דה-וינצ'י בניסיונותיו, תוך שילוב עם יכולות שונות של צלילה במים עמוקים ותעופה. אחרי שנים, כאשר הרגיש מוכן נפשית ופיזית, החליט לחזור על מבחן הפרדוקס שלו, אולם כעת, הוא לא יעשה זאת לבד, אלא עם אמן נוסף, שלא יֵדע כמובן על מכונת הזמן אלא יהווה כלי מדידה למצבו של הציור ביחס לפרדוקס.

הפרדוקס חוזר

דה-וינצ'י, שהיה אדם זהיר שבזהירים, לא הפעיל את המכונה שלו תוך כוונון לעשרות שנים אחורה או קדימה, את זה הוא השאיר לדמיונם הפרוע של סופרים ומפיקים מתקופות אחרות.

וכך, בשיתוף עם מיכלאנג'לו עבד דה-וינצ'י על יצירת 'הקרב על אנגיארי'. הוא עשה ניסיונות שונים ומשונים כדי לבדוק את השפעת הזמן על האמן השני. מבט מדוקדק בתקופה זו והשוואה בין חייהם של שני האמנים, מעלה את העובדה שבאותה עת החל מיכלאנג'לו לשטום את דה-וינצ'י, שהיה מטריח אותו ומטרטר את יומו בבקשות מוזרות הנוגעות לעיוותים בציור ושינויים פתאומיים. אם כן, גם עתה שוב לא נתן הפרדוקס מנוח לנפשו, וגם הציור הזה לא הושלם.

בשלב זה נדד דה-וינצ'י בין ערי איטליה תוך שהוא מנסה לטשטש את שרטוטיו ולהשמיד חלקים נרחבים מכתביו, הוא חשש שייעשה בהם שימוש לרעת האנושות. רבים מכִּתבי המצאותיו אבדו בפצפוץ חדגוני של אש באח, אחרים נשחתו במים וחומץ, אחרים כוסו בשכבות של דיו. ואחרים התפזרו ונקברו באכסניות שונות בערי איטליה. החוקרים עוברים שוב ושוב על מסלוליו של דה-וינצ'י בניסיון למצוא את הדפים שנקברו והוסתרו על ידי הממציא עצמו.

לא מזמן הצליחו מדענים לבנות מכונית מתוך שרטוטיו של דה-וינצ'י. המכונית פעלה. אולי עוד יבוא יום וגם יצליחו לבנות את מכונת הזמן שלו. ואולי היא גם תפעל.


קישורים:

  • באתר של הבִּי-בִּי-סִי, עם קו-זמן מעוצב בפלאש
  • מבחר תרשימים ושרטוטים
  • עולמו של ליאונרדו דה-וינצ'י, באוניברסיטת סטנפורד
  • מודל מסוק על-פי דה-וינצ'י להורדה עבור משחק המחשב GTA: Vice City
  • מוזיאון המכוניות של טויוטה
  • הפֵּאון של דה-וינצ'י, משם גם השרטוטים במאמר זה
  • פרדוקסים של מסע בזמן, למתקדמים
  • פרויקט פרימת זמן באתר 'בלי פאניקה'
מודעות פרסומת

13 מחשבות על “מכונת הזמן של דה-וינצ'י

  1. דה וינצ'י טועה ומטעה, כמובן. כל מהנדס-זמן מתחיל יודע שטווח השגיאה של מכונות זמן(מלבד אלו שמתוצרת מלזיה, המסופקות לקונה ללא תעודת אחריות מקורית), נע בין שנתיים במקרה הטוב, לתשעים ותשע שנים כשמדובר במכונות המיושנות שעוד מסתובבות בשווקי הפשפשים של ברית המועצות לשעבר. אין שום סיכוי שבעולם שהמכונה של דה-וינצ'י היתה מצליחה להנחית אותו יומיים קדימה, ומכאן – שהפרדוקס שלו תיאורטי בלבד ומעולם לא עמד למבחנה הקודר של המציאות (הא, המציאות).

  2. וזה בדיוק מה שהבין דה-וינצ'י, לכן הוא כמעט השתגע.

    הוספתי עוד כמה קישורים, שניים מהם נוגעים בנושא מסע בזמן, מומלץ.

  3. האליאב

    שמע הרבה זמן אני חושב על היצירות הלא גמורות של דה וינצ'י, אני מנסה לתאר לעצמי מה היה קורה אם באמת היה מסיים אותן, האם היה יוצא מזה משהו מפורסם ומוערך כמו המונה ליזה למשל, אני גם ניסיתי להבין למה הוא למעשה לא סיים את היצירות האלה,
    ההסבר שלך מתלבש יפה עם הכרונולוגיה, הצלחת לזעזע אותי לרגע,

  4. כרמל

    זה מדהים כמה שעקרונות הפיסיקה הללו שנתגלו בדורות האחרונים מופיעים כדימויים ספרותיים באידרות של רשב"י בספר הזוהר. אם הייתי בתחום האקדמי הנכון הייתי כותבת על זה עכשיו מאמר מאלף שמחבר בין השניים…

  5. עכבר צמא

    בניגוד לנכתב פה, מכונת הזמן הראשונה היא זו שבנה 'דוק' בראון בשנת 1885 כמתואר בהרחבה
    בטרילוגיה 'בחזרה אל העתיד'.

    מומחים מציינים ששרידי מכונה זו שנמצאו בחפירות ארכיאולוגיות העניקו השראה לאנשי העתיד שבנו את המכונה ששלחה אלינו את 'המחסל', אירוע היסטורי שכידוע הזניק את ארנולד שוורצנגר לתפקיד מושל קליפורניה.

    אקווה כי פרטים אלו יתוקנו במהדורות הבאות של מאמרך

  6. אני שמעתי שהוא נהג להסתובב במקומות בילוי ולחפש את הבעות הפנים המתאימות שיוכל להעתיק לציור.

    את הגרסא שלך יותר אהבתי.

  7. דוקי דוקי

    מכונה, בדמות סוג בדיוני של אמצעי תחבורה, שבאמצעותה אפשר להגיע לכל נקודת זמן בעבר או בעתיד.

  8. המאפר

    תודה רבה!
    אני מבין שהמח הדמיוני המטורף של אנשים פה לא מפסיר לעבוד!
    מענין כמה הוא לוקח מהמח הרגיל???

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s