דברי פתיחה

רשומה רגילה

ראיון מערכת שמביא בקצרה את אופי האתר, את הדברים בהם אעסוק כאן וקצת עלי. הנושאים שעולים בראיון זה, יורחבו בהמשך.

מראיין: ב.שמואל

שלום.
שלום.

אני מציע שנרד ישר לעניינים.
טוב.

בקיצור, מה יהיה פה? מה אתה מתכוון לכתוב כאן?
אה, אני הולך לאן שרגלי יובילו אותי, הקולמוס נותן את ההשראה.

הו, הבנתי. אבל בכל זאת, מה אתה רוצה שיהיה כאן?
מאמרים בתחומים שונים כמו מדע ותרבות. קצת סיפורים. קצת דברים שהיו ולא היו מעולם. כמה הגיגים. רשימות הומוריסטיות. דברים מכאן ומשם לפי רוח הזמן והמקום. קפה, אפשר?

כן, בבקשה. אמרת שאתה חוקר, את מה בדיוק?
פולקלור בתרבויות העולם ביחס ליהדות. יחסים בין יהודים ולא יהודים. השלום ואופיו הכלכלי. השלום ברמה מעשית-לא פוליטית. מדע בדיוני מציאותי. יפן ותרבותה. זֶן ואומנויות לחימה. לשון ועגה בתרבויות שונות. הומור יהודי גלאט. חוקר ולומד את כתבי רבי נחמן מברסלב. בערך.

זה הרבה, אני מניח שאתה לא חוקר לבד, נכון?
ברור. יש לי צוות. מוכשרים. מאמינים. עם ראש פתוח ולב רחב. אודה להם מעל בימה זו.

יפן, אומנות לחימה וזֶן


למה אתה רץ עד יפן, מה יש לך לחקור ביפנים?

עם התפתחות המחקר גליתי שאנחנו דומים יותר ממה שאנשים חושבים. אני מוצא דמיון רב בין מנהגים ונימוסים, וכן בהלך המחשבה והרוח הכללים, של היפנים והיהודים.

חסיד אומות העולם היפני, סוגיהרה, הציל אלפי יהודים, חרדים, רבים מבני ישיבת 'מִיר' (בה שהיתי זמן מה) – אעשה כדי לפרסם בקרבנו את השגריר המיטיב, זכות עבורי, מצווה, הייתי אומר חובה אפילו. לחקור את ערש מולדתו, את התרבות שלו ואת חייו. עם התפתחות המחקר גליתי שאנחנו דומים יותר ממה שאנשים חושבים. אני מוצא דמיון רב בין מנהגים ונימוסים, וכן בהלך המחשבה והרוח הכללים, של היפנים והיהודים.

אתה רציני? נראה כי מבחינת האדם המצוי, יפנים הם כמעט בלתי נתפשים, זה משהו זר לחלוטין, אני לא יודע איך להגדיר. לא?
טוב, אם נגעת בנקודה, אספר לך. עבודת המחקר שלנו שתביא את הדמיון בין היהדות והתרבות היפנית תצא בספר, מתישהו בעתיד הלא רחוק. מלבד זאת, לפי האגדה, 'עשרת השבטים' נפוצו גם ליפן. אם כך, יפן יש לה שורשים יהודיים ממש, למה שלא נהיה דומים. כולנו מודים שהיהדות היא מקור להרבה דתות ואמונות, הספר הנמכר ביותר בעולם הוא התנ"ך, כידוע.

טוב, מעניין, בטוח תרחיב על זה בהמשך באתר. עכשיו, מה עוד על יפן?
יהודים פיתחו את האטום כדי להתגונן ולהקדים את היטלר, ולבסוף יפן זו שספגה את התוצאות. בתור יהודי אני צריך להבין מה בדיוק קרה שם. המקרה עם האטום, יכול ללמד אותנו הרבה על אופי האנושות. אפשר ללמוד ולחקור ולהבין מהו שלום, מהו עוול, מהו כאב, מהי סחבת, ומהי פוליטיקה.

אומנות לחימה, אתה לא חושב שזה נוגד ליהדות?
כשהתורה אומרת "הבא להורגך השכם להורגו", על פי זה, ראוי שאדם יידע להגן על עצמו. באומנות לחימה, המינוח "לחימה" הוא לא נכון, הסגנון הזה הופך את האדם לשקול וקר, וזה באמת אומנות להיות שקול וקר בשעת כעס, מה שנובע מְלחימה.

על איזה סגנון אתה מדבר, למשל?
אומנות הרוח והשלום. אייקידו. הרמוניה. אבל בוחן אומנויות רבות אחרות. לומד, רוצה להבין.

ומהו זֶן?
הו, זו שאלה שאסור לשאול. אבל, על רגל אחת? בזֶן יש אלמנטים חסידיים, ובעצם, זֶן אין בו כלום… נרחיב בהמשך.

דינוזאורים, חייזרים ומדע בדיוני על-פי מקורות


אתה לא מוצא סתירה, או אפילו כפירה, במדע בדיוני מול היהדות?

חלקים במדע בדיוני ופנטסיה הם מציאותיים יותר ממה שאנחנו מבינים. לפי היהדות, המדע הבדיוני והפנטסיה הם למעשה האמיתיים, והעולם הזה הממשי, הרגיל, המובן, שאנו רואים הוא-הוא התעתוע הדמיוני, מין אשליה כזו.

חלילה. אין כפירה. יש חוסר ידע ואטימות. חלקים במדע בדיוני ופנטסיה הם מציאותיים יותר ממה שאנחנו מבינים. לפי היהדות, המדע הבדיוני והפנטסיה הם למעשה האמיתיים, והעולם הזה הממשי, הרגיל, המובן, שאנו רואים הוא-הוא התעתוע הדמיוני, מין אשליה כזו. היסודות היהודיים יש בהם, מהבחינה הזו, כל-כך הרבה דברים מוזרים ולא מציאותיים, פנטסיה ומדע בדיוני ומיסטיקה ועוד הרבה, יש לנו באר של אוצרות, ובתור סופר עם צוות מחקר שמלווה את הרעיון, אנו מוצאים שלל ספרותי שעוד לא היה כמותו, שיוכל להעשיר את המדע הבדיוני. מקווה שאצליח.

מה תצליח?
לכתוב סיפורי מדע בדיוני עם יסודות יהודיים. בתוך סיפור שעומד בפני עצמו, אני חושב להשחיל כמה יסודות פחות ידועים מחז"ל ומדרשים. ואחרי שיקראו את הסיפור, יבוא מאמר שמדגיש שם את היסודות האלה. אני חושב שזה יכול להיות מעניין.

מה אתה אומר. אני מופתע. תגיד, היו דינוזאורים, לפי היהדות?
כן.

בפשטות?
כן. אתן לזה ביטוי באתר שלי.

ומה בקשר לחייזרים, יש חייזרים, לפי היהדות?
ברור שיש. קצת שונים מהמתואר במדיה העולמית, קצת קיצוניים יותר. נמצאים במקום אחר לחלוטין, חלקם אפילו הרבה יותר קרובים, מאשר במקומות הרחוקים שם מחפשים אותם.

זהו? אתה רק נותן לנו קמצוץ כדי לסקרן אותנו?
אתן לזה ביטוי באתר שלי, בהמשך. בעזרת השם.

שלום, רבי נחמן, וארגון לרעבים "פת לחם"


אני לא יכול להתאפק. מה לך, החרדי, ולשלום?

שלום הוא לחם לרעב ושמיכה לקפוא, שלום הוא לא מסמך מרובה סעיפים על שולחן בוהק של כמה פוליטיקאים, ועליו משקולת בצורת גלובוס עם בסיס של זכוכית. אתה עצבני כשאתה רעב? אתה קְצַר רוח כְּשֶׁקַר לך? אל תענה, רק תחשוב.

אל תקרא לי 'החרדי', ולשני 'החילוני' ולשלישי 'האתאיסט'. אני יהודי שומר תורה ומצוות. השני הוא יהודי שפחות שומר תורה ומצוות. והשלישי גם. מכנה משותף, יהודים אחים אנחנו. על הפסוק משיר השירים "רקתך כפלח הרימון" אומרים חז"ל, שאפילו ריקנים שבך מלאים מצוות כרימון. אגב, בכל רימון יש 613 גרעינים, כנגד תרי"ג מצוות. כל רימון שהוא. בָּדוּק! לגבי סודות התפוח אני כבר לא אספר לך עכשיו.

טוב. מה לך, היהודי שומר תורה ומצוות, ולשלום?
למען הצדק הייתי מחדד את שאלתך יותר, הייתי שואל, מה ליהודי שומר תורה ומצוות ולפוליטיקה? כולנו מבינים שבימינו, מושגים כל כך טהורים כמו 'שלום' ו'אדם שנברא בצלם' הפכו למושגים פוליטיים, ובינינו, עיסוק ב"שלום" הוא מתכון להכנסה טובה מהאיחוד האירופי ומקְרָנות שונות בארה"ב. אם כן, התשובה לשאלתך נעוצה כבר בעצם השאלה שלך: רק יהודי אמיתי שומר תורה ומצוות, יכול לעסוק בשלום הנכון.

השלום והיהדות כרוכים זה בזה. "דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום". האופי של התורה הוא שלום. העם 'סגולה' שבנו, הוא לא רק שיאמרו האומות שאנחנו שחצנים ומוזרים ויטבחו בנו, אלא עלינו להיות 'אור לגויים', וללמד ששלום אפשר לעשות גם בלי מלחמה.
ליהדות יש כל-כך הרבה תוכן ויופי. בלי כפייה, בלי מיסיונריות. תכבד כל אדם. תשמור על העולם שלנו. תאהב את הציפור ואת נעימתה של הרוח הנושבת ותראה רמזים ושֵׂכֶל, ואת גדלות הבורא. היהדות היא אומנות של שלום ואחווה, כל-כך, עד שבאו חז"ל ואמרו "לא מצא הקב"ה כלי מחזיק ברכה אלא השלום".

ואיך רבי נחמן נכנס לכל זה?
כשעוסקים בשלום אי-אפשר שלא להזכיר את רבי נחמן. ראשית, תוכל לקרוא את התיאור שלו ב'סיפורי מעשיות' (סיפור 13), על האילן שהוא התגלמות השלום בין כל הבריות והיקום. שנית, רבי נחמן חיבר את ה'תפילה לשלום' עם כל אומות העולם, אותה אביא באתר בהמשך, והיא תורגמה בין היתר לערבית ולאנגלית. שלישית, תורתו של רבי נחמן חוצה גבולות ונלמדת בכל סוגי המגזרים בעולם ובכל הדתות, בדרכים שונות, והוא נערץ על כולם. אנו רואים קשר מובהק בין העבודה שלנו על השלום לבין תורתו.

תַּכלֶ'ס, השלום הענק הזה שאתה מדבר עליו, במה זה מתבטא אצלך, למעשה?
יחד עם כמה ידידים אחרים ממגזרים שונים, ביניהם דרוזים, אתיופים, פלשתינים, הקמנו מפעל לסיוע לכל אדם. "פת לחם", זה שם הארגון. אנחנו מאמינים שהשלום תלוי קודם בלחם לרעבים ולעוללים הנפוחים ממחסור. אף אחד לא ישנא אותך כשהוא רואה שאתה דואג גם לו, אף אחד לא ירצה להתאבד ולהעלות עמו בלהבות כמה מאחיך תמורת סך כלשהו למזון לבני משפחתו הנמקים. תן לו לאכול, והוא יראה אותך באור אחר. תשביע אותו לחם והוא ילחץ את ידיך. אי-אפשר לעשות שלום בין רעבים. שלום הוא לחם לרעב ושמיכה לקפוא, שלום הוא לא מסמך מרובה סעיפים על שולחן בוהק של כמה פוליטיקאים, ועליו משקולת בצורת גלובוס עם בסיס של זכוכית. אתה עצבני כשאתה רעב? אתה קְצַר רוח כְּשֶׁקַר לך? אל תענה, רק תחשוב.

הכתיבה בכלל


מה אתה עושה בתחום הכתיבה באופן כללי?

סיפורים מהחיים, מדע, אנקדוטות, סיפורי מתח בהמשכים ועריכה ספרותית.

אני כותב בעיתונות החרדית, משתמש בכמה שמות עט, כנהוג במגזר שלנו. סיפורים מהחיים, מדע, אנקדוטות, סיפורי מתח בהמשכים ועריכה ספרותית. הוצאתי לאור כמה ספרים, ויש תוכניות לעוד הרבה.

אקטואליה? פוליטיקה?
לצערנו, כדי להזיז דברים במדינה שלנו אתה חייב להיות מקושר לפוליטיקה בדרך זו או אחרת. אקטואליה? טכנולוגיה מתקדמת, נחשב מספיק אקטואלי בשבילך?

טוב. מקווה שזה לא יצא ארוך מדי. אני מאחל לך בהצלחה עם האתר שלך. בינתיים אני שם אותו אצלי במועדפים. מקווה שעם הזמן תצליח להשביע את סקרנותי מהראיון הזה.
תודה לך. קח אבטיח.

19 מחשבות על “דברי פתיחה

  1. נמרוד ברנע

    נשמע מעניין מאוד ומסקרן.
    אומנם יש פה יומרנות גדולה לעסוק במגוון נושאים כה רחב במקצועיות – אבל כולי תקווה כי יומרנות זו מוצדקות ונזכה למאמרים מכל התחומים, ואף לנקודות השקה בינהן.

    באופן אישי הייתי שמח לקרוא על המשמעויות המעשיות של השלום, כפי שהגדרת זאת, ועל היחס בחברה שומרת התורה ומצוות כלשונך כלפי תנועות השלום הישראליות נוסח "שלום עכשיו", יוזמת ז'נבה וכדומה.

  2. 1. נמרוד – כפי שאמרתי בראיון, יש לי צוות ואנחנו לא ממהרים לשום מקום, כך שהיומרנות היא מעשית. נקודות השקה, יהיו בחלק מהדברים, אך לא בכולם.

    2. יגאל – יש גם מֶלון ואגסים 🙂 הידעת, פְּנים האבטיח מקבל את צבעו האדום בדיוק ברגע שאתה פותח אותו, ושנייה לא לפני כן, הוא צריך אוויר וחמצן כדי להאדים. עכשיו לך תוכיח את זה.

    3. אורן – הגולם מפראג הוא הידוע שבהם, עוד נתוודע יחד לכאלה נוספים, מרתקים לא פחות.

    4. לכל המאחלים בהצלחה – אני מודה לכם, ומברך אתכם: ברוכים הנמצאים! מקווה שאצליח לתת לכם מפעם לפעם כמה רגעים של עניין.

  3. אבל במקרה הזה, עצם הפעולה של ביתור קליפתו, העסיסית בפני עצמה, של האבטיח – מייצרת חמצן.
    אבל ניקח את זה בחשבון.

  4. אני מקווה שאתה מחבב גוי אחד, קורט וונגוט שמו, כי דומה שלעתים בזמנך הפנוי, אתה מתפקד ככפילו החרדי.

    וכידוע, לא ראוי למלא-מקום של מישהו שאינך מחבב ככפיל חרדי. או שמא אתה כפילו של קילגור טראוט?

  5. ישראליק ס.ג

    נחמן אתה תותח קראתי את תופת והישרדות הספרים פשוט מטריפים חוץ מספריך היפים אני קורה כל שבוע המכה השניה (עקרב צהוב)

    בהצלחה בהמשך…

    מחכים להפזאל…

  6. עכשיו, אחרי 7 שנים, מפרסום הרשומה הזה, אני נדהם לראות שאת רובה לא אני הגיתי.

    המראיין כתב בעצמו את השאלות והתשובות. אלה לא הדעות שלי אודות שלום, פוליטיקה, רבי נחמן וחרדים.

    במקום למחוק, מתחתי קווים.

    שלום עולמי! אני טאואיסט, שלום עולמי לא מתחיל לעניין אותי…

    זה למה: http://wp.me/pTRPl-hmJ

להשאיר תגובה

